Svenska kvinnor mindre positiva till AI

Svenska kvinnor mindre positiva till AI

Publicerat av: Redaktionen

En ny global undersökning visar tydliga skillnader mellan hur kvinnor och män i Sverige förstår, använder och upplever AI.

Kvinnor är generellt mindre positiva till AI, använder tekniken i lägre grad och är mindre bekväma med AI.

”För att Sverige inte ska halka efter i AI-utvecklingen måste vi arbeta för mer inkludering och förståelse. AI handlar om att skapa värde och då behövs olika perspektiv”, säger Charlotta Kvarnström på EY.

Svenskarna skiljer sig mellan könen i inställning till AI. Kvinnor uppger lägre förståelse, entusiasm och användning av AI. Enligt undersökningen från rådgivnings- och revisionsföretaget EY har kvinnor i Sverige i lägre grad än män en god förståelse för AI – 16 procent jämfört med 23 procent bland män. Upplevelsen av hur AI påverkar vardagen visar att 35 procent av kvinnorna svarar att AI har en positiv inverkan i deras dagliga liv, jämfört med 41 procent av männen. Undersökningen bygger på svar från över 15 000 personer i 15 länder, däribland 1 002 personer i Sverige.

Svenska kvinnor mindre positiva till AINär det gäller framtidstro och entusiasm inför AI är även där kvinnorna mer tveksamma. Färre kvinnor än män tror att de positiva effekterna av AI överväger de negativa, och de känner i lägre grad att AI förenklar deras liv. Oron är dock utbredd bland både kvinnor och män – främst kopplat till AI:s roll i spridning av desinformation och risken för manipulation.

– Vi ser en skillnad i upplevelse och användning av AI, och det är något vi behöver ta på allvar oavsett vilken grupp i samhället det handlar om. För att Sverige inte ska halka efter i AI-utvecklingen måste vi arbeta för mer inkludering och förståelse. AI handlar om att skapa värde och då behövs olika perspektiv, säger Charlotta Kvarnström, partner och rådgivare inom teknik-, media- och telekommunikationsindustrin på EY.

Skillnaderna märks också i hur tekniken används. Kvinnor rapporterar generellt en lägre användning av AI inom arbete och informationshantering, som exempelvis att sammanfatta dokument, få finansiell rådgivning eller skriva texter. Däremot uppger fler kvinnor att de använder AI som kreativt stöd inom exempelvis konst, poesi och andra fritidsintressen.

AI kräver mer än teknisk kompetens

För att tekniklösningar ska skapa värde är förståelse viktigt. Perspektivet på AI-kompetens behöver breddas.

– För att lyckas med AI krävs mer än kunskap om tekniken – det krävs förståelse för affären, för användarna och för det samhälle tekniken verkar i. Som en del i arbetet med att öka förståelsen och inkluderingen inom techområdet är EY engagerade i Nordens största teknikkonferens för kvinnor, Women in Tech. Fokus för vårt deltagande vid årets konferens är att bredda synen på vilken kompetens som behövs för att skapa framgång med AI och tydliggöra hur det går att skapa värde, men även mäta värdet och avkastningen av generativ AI, säger Charlotta Kvarnström.

 

 

Om EY AI Sentiment Index 2025

Syftet med undersökningen är att bättre förstå hur människor upplever, använder och tänker om framtiden för AI. Studien genomfördes mellan december 2024 och februari 2025. Totalt deltog 15 060 respondenter från 15 länder (Australien, Brasilien, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Indien, Japan, Kanada, Kina, Nya Zeeland, Saudiarabien, Storbritannien, Sydkorea, Sverige, Tyskland och USA´). För att säkerställa att resultaten av undersökningen var representativ för befolkningen användes ett slumpmässigt urval med kvoter för ålder (18 år och äldre), kön och land samt att resultaten viktades statistiskt.

 

Om EY 

På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte Building a better working world. Vi skapar värde för kunder, medarbetare, samhälle och världen i stort, samtidigt som vi bygger förtroende på finansmarknaderna. Med stöd av data, AI och annan avancerad teknik hjälper vi våra kunder att hitta lösningar på dagens och morgondagens mest angelägna frågor. Vi arbetar med ett brett utbud av tjänster inom revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Genom att dra nytta av branschinsikter, ett globalt nätverk och samarbete inom olika ekosystem kan vi erbjuda tjänster i fler än 150 länder.  

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna ey.com/se  

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00