En ny undersökning genomförd på uppdrag av Tietoevry Create visar att svenska företag och organisationer är försiktiga med att skala upp användningen av AI.
Endast 40 procent av respondenterna uppger att tekniken används på strategisk nivå – och bara 7 procent har implementerat AI i större skala inom hela verksamheten.
Undersökningen, som omfattar både privata och offentliga organisationer i Sverige, visar att mer än hälften av respondenterna anser att deras organisation befinner sig i ett tidigt skede av AI-användning där de utforskar möjligheterna och genomför pilotprogram. 39 procent svarar att man har påbörjat användningen av AI, men detta sker endast inom specifika områden, där kundtjänst och IT-drift är de mest frekventa tillämpningsområdena. Vidare anser hela 64 procent att ökad effektivisering är det huvudsakliga syftet med att implementera AI i verksamheten.

Niklas Johansson, Strategic Director for AI engagements på Tietoevry Create
Endast 7 procent svarar att man skalat upp AI-användningen över hela organisationen och bara 13 procent av respondenterna uppger att organisationen hanterar sina AI-initiativ genom ett centralt, dedikerat AI-team.
– Det är tydligt att den primära drivkraften bakom AI-implementering idag är effektivisering, men samtidigt är den begränsad till enbart vissa funktioner. Det är därför mycket viktigt att fler organisationer får upp AI på strategisk nivå som en del av företagsledningens agenda.
Först då kan hela verksamheten dra nytta av AI:s fulla potential, säger Niklas Johansson, Strategic Director for AI engagements på Tietoevry Create.
Kompetensbrist, säkerhetsrisker och etiska övervägande största hinder
Undersökningen visar att en av de största utmaningarna är bristen på kompetens. Nästan en av tre respondenter uppger att deras organisation saknar de nödvändiga kunskaperna för att kunna implementera AI i större skala. Säkerhet och etik är också centrala frågor som väcker oro. Sex av tio respondenter ser säkerhetsrisker som det största orosmomentet för organisationen att använda AI, följt av säker datahantering och etiska överväganden såsom ansvarsfull AI.
– Ökad kunskap, både om teknologin samt de regelverk som gäller, kan ta bort en hel del av den oro många känner inför AI. Genom att kombinera teknisk innovation med utbildning, tydliga riktlinjer inom ansvarsfull AI och implementering av ramverk för datahantering kan svenska företag säkerställa en hållbar och framgångsrik AI-användning, fortsätter Niklas Johansson, Strategic Director for AI engagements på Tietoevry Create.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under februari 2025 i en konsumentpanel, utförd av Norstat Oy på uppdrag av Tietoevry. Undersökningen inkluderade 415 respondenter i Finland samt Sverige (ungefär 200 per land) från medelstora och stora organisationer (100+ anställda) som antingen bidrar till eller stödjer AI-relaterat beslutsfattande. Den fullständiga undersökningen kommer att publiceras 6 maj.
Tietoevry skapar meningsfull teknologi som bidrar till att göra världen bättre. Vi är ett ledande techbolag med lång historia och närvaro i Norden men har också global kapacitet. Baserat på våra kärnvärden öppenhet, trovärdighet och mångfald, jobbar vi tillsammans med våra kunder – och utvecklar en digital framtid där företag, samhällen och människor kan växa.
Våra 23 000 experter globalt specialiserar sig på cloud, data och mjukvara för tusentals företag och organisationer inom privat och offentlig sektor i mer än 90 länder. Tietoevry omsätter årligen cirka 3 miljarder euro och företagets aktier är noterade på NASDAQ-börsen i Helsingfors och Stockholm samt på Oslo Børs. www.tietoevry.com