Det Sverigegrundade martech-företaget Optimizely har utnämnts till ledare i analytikerrapporten The Forrester Wave: Digital Experience Platforms, Q4 2025.
Rapporten utvärderade både den heltäckande plattformen Optimizely One samt agentorkestreringsplattformen Optimizely Opal.
Rapporten lyfter särskilt fram att Optimizelys vision och innovation har en tydlig AI-inriktning samt en roadmap med frekventa uppdateringar.
– Forresters erkännande förstärker vår övertygelse om att dagens digitala upplevelseplattformar måste byggas på nya sätt. Opal förverkligar visionen om personligt anpassade upplevelser i stor skala och gör det snabbare och mer kostnadseffektivt för marknadsförare att skapa och optimera digitala upplevelser som möter behoven hos både människor och botar. Opal sträcker sig dessutom bortom Optimizely och fungerar som ett orkestreringslager oavsett vilken teknikstack kunden använder. Det ger full frihet att bygga ut och utveckla digitala upplevelser på egna villkor, säger Rupali Jain, Chief Product Officer på Optimizely.
Dessutom nämner rapporten att ”sök- och agent-studiofunktioner utvecklas snabbt och att många uppdateringar har släppts sedan början av denna utvärdering”.
Forresters rapport är det senaste i en rad av branscherkännanden som Optimizely fått, inklusive 2025 års Gartner Magic Quadrant-rapporter för både digitala upplevelseplattformar och innehållsmarknadsföringsplattformar – samt The Forrester Wave™: Experience Optimization Solutions, Q4 2024.
Forrester Disclaimer
Forrester does not endorse any company, product, brand, or service included in its research publications and does not advise any person to select the products or services of any company or brand based on the ratings included in such publications. Information is based on the best available resources. Opinions reflect judgment at the time and are subject to change. For more information, read about Forrester’s objectivity here.
Gartner Disclaimer
GARTNER is a registered trademark and service mark of Gartner and Magic Quadrant is a registered trademark of Gartner, Inc. and/or its affiliates in the U.S. and internationally and are used herein with permission. All rights reserved.
Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in its research publications, and does not advise technology users to select only those vendors with the highest ratings or other designation. Gartner research publications consist of the opinions of Gartner’s research organization and should not be construed as statements of fact. Gartner disclaims all warranties, expressed or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.







