De senaste åren har präglats av udda och oförutsebara händelser, ständiga förändringar och utmanande ekonomiska förhållanden.
Samtidigt som företag har vant sig vid att verka i ett ständigt föränderligt landskap är början på ett nytt år ett utmärkt tillfälle att reflektera och blicka framåt.
Tekniken kommer att fortsätta att dominera rubrikerna och AI kommer att förändra vårt sätt att interagera med omvärlden och kräva större uppmärksamhet och investeringar.
Här kommer därför några spaningar om 2025 från ett teknikperspektiv:
Hindren för att införa AI är på väg att försvinna

Joanna Culliford, chef för Oracle NetSuite i Norden
Artificiell intelligens kanske fortfarande betraktas som en ny teknik av vissa, men den är inte längre i sin linda. Vi kommer att få se allt fler svenska företag använda AI i takt med att de ser hur det kan påverka produktivitet och effektivitet. Företagen kommer i allt högre grad att förstå hur de ska förhålla sig till AI – förståelsen för ”garbage in, garbage out” vad gäller data för AI har blivit mainstream och företagen kommer att få en större förståelse för hur de kan maximera värdet av sina data med AI. I takt med att AI-marknaden mognar kommer beslutsfattarna att försöka koppla samman och standardisera data mellan olika affärsområden för att förbättra prestandan och relevansen hos AI.
Det finns också en växande medvetenhet om var AI ska användas – Enterprise Resource Planning (ERP) och ekonomisystem kommer att vara en optimal destination för att använda generativ AI eftersom data redan finns i befintliga processer och arbetsflöden. Faktum är att ledande ERP-leverantörer redan har lanserat nya AI-funktioner som är inbäddade i befintliga lösningar för att hjälpa organisationer att utnyttja tekniken och påskynda införandet.
Effektiv användning av ny teknik är avgörande för produktiviteten
I och med den ökade användningen av AI måste företagsledare se till att medarbetare på alla avdelningar är med på AI-resan för att verkligen kunna dra nytta av fördelarna. Vissa affärsfunktioner och avdelningar är mer benägna att använda AI än andra, medan fördelarna kan variera beroende på arbetsroll, personligt intresse och entusiasm för ny teknik.
Fler svenska företag kommer att implementera mjukvarulösningar och utbildning som passar medarbetarnas roller och ansvarsområden. De kommer att använda AI och mjukvarulösningar som prioriterar detta ”användaren först”-tänk och värdesätter intuitiv design och anpassningsbarhet för att få med sig medarbetarna på resan.
I framtiden kan vi också förvänta oss att Natural Language Processing (NLP) kommer att möjliggöra mer intuitiva interaktioner med AI-system, så att medarbetare på alla nivåer kan använda AI-funktioner utan vidareutbildning. Öppenhet och anpassningsbarhet är också avgörande. AI-system är bara användbara om vi förstår deras beslut, organisationer kommer därför i allt högre grad att använda mjukvarulösningar som ger inblick i AIns beslutsprocess för att säkerställa att resultaten är tillförlitliga och användbara.
Behovet av att uppfylla kommande ESG-krav
ESG-regler kommer att förändra affärsmetoderna, eftersom EU:s direktiv om hållbarhetsrapportering (CSRD) kräver att vissa företag rapporterar om sin miljömässiga och sociala påverkan från och med 2025. Utöver de lagstadgade kraven efterfrågar intressenter – däribland investerare, kunder och medarbetare – i allt högre grad ökad transparens och ansvarstagande från de företag de gör affärer med.
Tekniken kommer att spela en viktig roll när det gäller att uppfylla ESG-kraven. Vi kan förvänta oss att företagen kommer att utnyttja rapporteringsverktyg för att effektivisera insamlingen, analysen och rapporteringen av ESG-data. För många företag kommer detta ansvar att sträcka sig över flera avdelningar, inklusive ekonomi, juridik och verksamhet.
Mer robusta regleringar ökar behovet av bättre verktyg och åtgärder för att stödja efterlevnaden. System som går utöver grundläggande finansiell rapportering och ledningsrapportering och inkluderar specifika och icke-finansiella mått, som att spåra koldioxidutsläpp och plastförbrukning, kommer att vara särskilt relevanta från 2025 och framåt.
År 2025 kommer företagens högsta prioriteringar att sammanfalla i skärningspunkten mellan teknisk innovation, ekonomiska möjligheter och ansvarsfullt regelverk. För att dra nytta av AI:s potential att öka effektiviteten fokuserar företagsledarna på medarbetarnas förmåga att anpassa sig till och använda tekniken. Denna insats gör det möjligt att fördela resurser strategiskt, tillgodose operativa behov och navigera i ett alltmer komplext regelverk. Genom att sätta dessa områden i centrum kommer företagen att stärka sin position på den alltmer konkurrensutsatta marknaden 2025.
Av Joanna Culliford, chef för Oracle NetSuite i Norden