En av fyra benägna att byta jobb när det sociala saknas

En av fyra benägna att byta jobb när det sociala saknas

Publicerat av: Redaktionen

Betydligt fler anställda som inte är socialt engagerade på jobbet planerar att lämna sin nuvarande arbetsgivare jämfört med sina mer sociala kollegor, visar en ny undersökning från Compass Group gjord bland 2000 anställda i Sverige.

En social arbetskultur har blivit helt avgörande för att både kunna behålla och rekrytera rätt medarbetare.

Är du socialt engagerad på jobbet? Då är sannolikheten större att du planerar att stanna hos din nuvarande arbetsgivare än om du inte är det. Bland anställda som inte är så sociala på jobbet har nämligen var fjärde (25%) börjat fundera på nästa steg i karriären, mot endast var tionde (12%) bland dem som är mycket sociala på jobbet.

  • För att få ett högt medarbetarengagemang idag måste arbetsgivare skapa och underhålla en social företagskultur. Genom fler tillfällen för sociala interaktioner och evenemang på jobbet kan man öka känslan av tillhörighet och förståelse för företagets mål och strategier, vilket främjar lojaliteten, säger Linda Petersson, People & Culture Director på Compass Group.

Bland dem som är sociala på jobbet är det också betydligt fler som planerar att stanna hos sin nuvarande arbetsgivare den närmaste framtiden jämfört med dem som inte alls är sociala, visar Compass Groups nya undersökning ”The Power of Socialisation”.

Engagemang ökar förståelsen för arbetsgivares mål

En av fyra benägna att byta jobb när det sociala saknasTre av fyra anställda (75%) som deltar på företagsaktiviteter uppger att de förstår sin arbetsgivares mål och strategier, jämfört med sex av tio (59%) av dem som inte deltar. Dessutom ser fyra av tio (42%) av dem som deltar tydliga möjligheter till karriärsutveckling, jämfört med två av tio (18%) av dem som inte deltar i arbetsgivarens sociala aktiviteter. Detta är något som organisationsutvecklaren Helena Schiller från Hej Engagemang tydligt känner igen.

  • När många arbetar hemma blir den sociala kulturen viktigare än någonsin. Minskad lojalitet kan resultera i högre personalomsättning och ökade kostnader för arbetsgivaren. Men genom att skapa och kommunicera en stark social kultur på arbetsplatsen kan arbetsgivare inte bara öka lojaliteten, utan även främja en bättre och mer hållbar arbetsmiljö, säger Helena Schiller, doktor i folkhälsa och expert på arbetslivspsykologi.

Hon fortsätter:

  • Pandemin har bidragit till nya förutsättningar och fler prioriterar sin hälsa och välbefinnande, vilket ställer högre krav på flexibilitet och en inkluderande arbetsmiljö.
Fem tips från Helena Schiller för ökad socialisering på arbetsplatsen:
  1. Skapa inkluderande vanor
    Inför incheckningsfrågor vid regelbundna teammöten som stärker de sociala banden och den psykologiska tryggheten i gruppen.
  2. Uppmuntra spontana möten
    Designa arbetsplatsen så att det finns naturliga mötesplatser, som en mysig kaffehörna eller kreativa gemensamma ytor.
  3. Erbjud sociala aktiviteter på arbetstid
    Inför regelbundna workshops och teambuildingövningar – gärna fysiska – samt mer informella träffar såsom fika, lunch eller after work där medarbetare kan umgås i en avslappnad miljö.
  4. Lyft fram individers styrkor
    Fira framgångar och milstolpar, både professionella och personliga, för att skapa en kultur där alla känner sig uppskattade och sedda.
  5. Var en förebild som ledare
    Visa själv engagemang i det sociala sammanhanget, delta i aktiviteter och uppmuntra samtal, så det blir en naturlig del av arbetsplatskulturen.
Några resultat från undersökningen The Power of Socialisation:

(Anger procent av de anställda i Sverige)

  • 25% av dem som inte är så sociala på jobbet har börjat fundera på nästa steg i karriären, mot 12% av dem som är mycket sociala på jobbet
  • 26% av dem som inte är så sociala på jobbet planerar att stanna hos nuvarande arbetsgivare den närmaste framtiden, mot 57% av dem som är mycket sociala på jobbet
  • 51% i Generation Z och Millennials vill få tillfälle att umgås med sina kollegor oftare
  • 75% av dem som deltar på företagsevenemang uppger att de förstår sin arbetsgivares mål och strategier, mot 59% av dem som inte deltar.
  • 42% av dem som deltar ser tydliga möjligheter till karriärsutveckling, mot 18% av dem som inte deltar
  • 29% förhindras att delta i sociala aktiviteter med jobbet på grund av personliga åtaganden
  • 47% vill att företagsevenemang ska hållas under arbetstid
Om The Power of Socialisation

Undersökningen genomfördes i februari 2024 i 21 länder och har totalt 30.075 respondenter varav 2.000 i Sverige. De tillfrågade finns inom näringsliv, industri, försvar, vårdsektorn, utbildning, detaljhandel, sport och fritid och bland studenter.

Om Compass Group

Compass Group är en världsledande leverantör av måltidsupplevelser och andra supporttjänster. Verksamheten omfattar måltidstjänster till företag, industrier, universitet, skolor, vård och omsorg, försvaret samt supporttjänster som konferensservice, reception, lokalvård, vaktmästeri och telefonservice. Vi är en del av Compass Group PLC med en omsättning om £30 miljarder. Koncernen har över 500 000 anställda i ca 40 länder och ger service i världsklass på 50 000 platser runt om i världen. Vi älskar mat!

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00