Krångliga system hindrar företag att använda AI-agenter

Krångliga system hindrar företag att använda AI-agenter

Publicerat av: Redaktionen

Allt fler företag satsar på effektiviseringar med AI-agenter, visar en global undersökning från Salesforce och MuleSoft.

Men med i snitt 900 applikationer per bolag, blir data­integrationen trög och bromsar utvecklingen.

– AI-agenter blir ineffektiva utan tillgång till rätt data, relevant information krävs för precisa och adekvata svar, säger Johan Gabrielsson, chef för MuleSoft i Sverige och Danmark.

Rapporten visar att majoriteten av respondenterna, 93 procent, har implementerat eller planerar att implementera AI-agenter i verksamheten inom de närmaste två åren.

En AI-agent är ett avancerat system som kan agera självständigt genom att analysera data, fatta beslut och genomföra uppgifter.

– AI-agenter kan göra stor skillnad när det gäller att optimera processer och frigöra tid för medarbetare att ägna sig åt mer värdeskapande arbetsuppgifter, något som många chefer och ledare efterfrågar, säger Johan Gabrielsson, chef för mjukvarujätten Salesforce integrationsverksamhet MuleSoft i Danmark och Sverige.

Krångliga system hindrar företag att använda AI-agenterSamtidigt ökar behov och förväntningar på IT-avdelningarnas leveranser. 86 procent av respondenterna uppger att arbetsbördan kommer att öka de närmaste åren.

Undersökningen visar också att många företag har svårt att integrera sina system – i genomsnitt används nästan 900 olika applikationer inom ett företag.

Utmaningar med systemintegration kan bli ett hinder att fullt ut dra nytta av AI-agenternas potential. 95 procent av de tillfrågade IT-cheferna uppger att de kämpar med att integrera data mellan system.

– Om företag inte kan integrera sina data blir det svårt för AI-agenter att få tillgång till relevant information. Resultaten blir mindre precisa och värdefulla, eftersom AI-systemets effektivitet bygger på att ha tillgång till och analysera data från flera olika källor. Därför behöver CIO:er i allt högre grad se sig som ”Chief Integration Officers”, för att framgångsrikt dra nytta av AI-agenternas potential, säger Johan Gabrielsson.

 

Om rapporten:

MuleSofts Connectivity Benchmark Report har tagits fram för 10:e året i rad i samarbete med Vanson Bourne och Deloitte Digital, baserat på intervjuer med 1 050 IT-chefer från nio länder världen över. Respondenterna har alla ledande positioner inom IT på företag med minst 1 000 anställda i både privat och offentlig sektor.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00