Ny rapport bekräftar: ”Framtiden" för AI-baserat innehållsskapande är redan här

Ny rapport bekräftar: ”Framtiden” för AI-baserat innehållsskapande är redan här

Publicerat av: Redaktionen
  • En ny undersökning bland 1 719 organisationer visar att 79 % redan använder AI-drivna innehållsverktyg

  • 74 % har till och med ett regelverk på plats som är specifikt för AI-verktyg

  • Tekniken har dock svårt att hinna ikapp – 40 % av de tillfrågade uppger att AI-drivna funktioner för innehållsskapande saknas i deras nuvarande CMS
  • AI-drivna innehållsverktyg används mest för att skapa och redigera innehåll samt för idéutveckling och forskning
  • Migrationen till headless CMS fortsätter – ett av fyra företag använder nu headless- lösningar i stället för monolitiska och anpassade lösningar

I takt med att marknadsförare utsätts för allt större press att leverera övertygande budskap och personalisering i stor skala är generativ AI inte längre en avlägsen tekniknyhet utan tillämpas alltmer i det dagliga arbetet för att effektivisera produktionen av innehåll. Detta är en av de viktigaste slutsatserna i rapporten The State of CMS 2024, som i dag har släppts av Storyblok, den ledande leverantören av CMS (content management system).

Rapporten beskriver resultaten från en undersökning som Storyblok har beställt och som genomfördes bland 1 719 företag i Sverige, USA, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.

Enligt studien är generativ AI för innehållsskapande inte längre en framtidsvision utan något som sker här och nu. Detta framgår av att fyra av fem (79 %) tillfrågade uppger att de redan använder AI-drivna innehållsverktyg i sin organisation. De vanligaste användningsområdena är innehållsskapande (65 %) följt av innehållsredigering (59 %) och idéutveckling och forskning (56 %).

Rapporten visar också att AI-genererat innehåll är den mest populära (68 %) innehållshanteringstrenden som användarna är aktivt intresserade av, följt av automatisering (56 %) och personalisering (56 %), vilket är ett tecken på AI:s ökande dominans framöver. Slutsatsen är att organisationer i allt högre grad kommer att välja AI-drivna innehållsverktyg för att uppfylla nya och moderna innehållskrav med lägre kostnader och kortare tidsramar.

Intressant nog svarade två av fem (40 %) att de saknade AI-drivet innehållsskapande när de fick frågan vilka funktioner som saknas i deras nuvarande CMS. Undersökningen visar att 75 % av organisationerna fortfarande använder monolitiska CMS-system som kan vara svåra att skala upp på grund av avsaknad av omnichannel-funktioner och brist på teknisk flexibilitet.

Undersökningen visar också att komplexiteten ökar eftersom hälften (47 %) av organisationerna använder två eller tre CMS och en tredjedel (27 %) använder fyra eller fem CMS. Det främsta skälet till detta är för att åstadkomma omnichannel-kapacitet, vilket tyder på att företag använder flera CMS för att hantera moderna innehållskrav snarare än att centralisera med ett enda system som kan hantera allt.

Dominik Angerer, VD och medgrundare av Storyblok, säger: ”Vår undersökning visar att AI-revolutionen inom marknadsföring redan är här. Åtta av tio företag har redan börjat använda AI-marknadsföringsverktyg för en rad olika ändamål – det är en aldrig tidigare skådad ökningstakt. Vad som är särskilt glädjande är att tre fjärdedelar har infört skyddsåtgärder eller regelverk som styr användningen av AI.”

“Detta tyder på att den snabba ökningen av AI-användning inom marknadsföring inte sker på bekostnad av tillsyn. Men vår rapport visar också att tekniken har svårt att hänga med. Många organisationer har helt enkelt inte de tekniska verktyg de vill ha och behöver. Därför kommer vi kanske att få se övergången till headless-system accelerera avsevärt i år. En av fyra organisationer använder redan denna toppmoderna teknik och chansen är stor att den siffran kan fördubblas på kort sikt.”

Rapporten avslöjar också mycket mer information om CMS-branschen, inklusive:

  • Ny rapport bekräftar: ”Framtiden" för AI-baserat innehållsskapande är redan härDen vanligaste svårigheten som användarna upplever med sitt CMS är att lägga till ny teknik, följt av säkerhetsproblem
  • Säkerhetsproblem och brist på funktioner är de vanligaste anledningarna till att användare migrerar till ett nytt CMS
  • Enklare/förbättrad skalning av innehåll är den mest saknade CMS-funktionen, enligt 43 % av de tillfrågade
  • 90 % svarar att de har fler än ett team som använder deras CMS
  • Bara en av fem (19 %) organisationer använder för närvarande ett enda CMS. 2023 var denna siffra 43 %
  • 27 % av organisationerna använder fyra eller fem 5 CMS, långt fler än 2023 där antalet bara var 11 %

Positivt är att rapporten visar att 74 % av de som inte använder headless CMS i dag säger att de sannolikt kommer att byta till ett sådant inom de närmaste två åren. Av de som redan hade bytt till headless uppgav 99 % att de hade upplevt förbättringar. De vanligaste var ökad ROI (upplevdes av 61 %) och produktivitetsförbättringar (upplevdes av 58 %).

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00