Det nya initiativet End Data Disparity har som mål att förbättra tillgången till kvalitativ data och representationen världen över för att bättre stötta FN:s 17 mål för hållbarhetsutveckling inom klimat-, sociala- och hälsofrågor.
Snowflake, företaget bakom AI Data Cloud, har lanserat ett initiativ kallat “End Data Disparity”, som för samman globala ledare från olika branscher med datakapaciteten och den kollektiva kraften i Snowflakes ekosystem – inklusive partner och kunder – för att tillsammans ta itu med och minska skillnaderna inom datakvalitet, tillgänglighet och dataåtkomst.
Som del av initiativet har Snowflake samlat en grupp experter inom teknik och data från både näringslivet och ideella organisationer. Gruppen ansvarar för att driva initiativet framåt genom att erbjuda expertis och strategisk vägledning, för att ta itu med den globala ojämlikheten inom data.
Data gör det möjligt för människor att bättre förstå och förbättra världen. Genom att ge allmän tillgång till kvalitativ data och uppmuntra datatillgänglighet genom införande och användning av teknik, kan fler människor och organisationer arbeta för att uppfylla FN:s globala mål om att göra framsteg inom klimat-, sociala- och hälsofrågor.
FN:s mål för en hållbar utveckling, mer specifikt mål 17, syftar till att skapa starkare partnerskap mellan organisationer för en mer hållbar global utveckling. Av de utvärderingsbara målen – som omfattar tillgång till utbildning av god kvalitet, tillgång till mat och klimatåtgärder – är det bara 17 procent som är på väg att uppnås till 2030. Snowflakes initiativ End Data Disparity fokuserar på att bidra till att påskynda framstegen mot dessa mål.
– På Snowflake hjälper vi organisationer att lösa sina mest kritiska utmaningar med sin data, säger Benoit Dageville, medgrundare av Snowflake och rådgivande styrelsemedlem i ”End Data Disparity”. Det är dags att använda kraften i data för att driva på framsteg inom sociala-, hälso- och klimatfrågor, genom samma kunskap och insikter som har drivit moln- och AI-utvecklingen framåt. Genom att samarbeta med framstående experter från näringslivet, ideella organisationer och offentliga institutioner kan vi uppnå verkliga framsteg och minska skillnader på data.
Som en del av initiativet kommer expertpanelen beskriva viktiga utmaningar, möjligheter och åtgärder som krävs för bättre tillgång till representativa data av hög kvalitet. De kommer också att ansvara för att öka programmets synlighet och uppmuntra till bredare branschförändringar genom hackathons, pro bono-arbete och rådgivning för verkliga användningsfall, paneler och arbete för politiska förändringar.
De första medlemmarna i expertpanelen är:
- Karen Beauné, VP EMEA Marketing på Snowflake
- Arndt Brinkmann, Senior Director och Associate General Counsel på Snowflake
- Dr. Tom Chatfield, författare och teknikfilosof
- Stephen C. Daffron, styrelseordförande på BetaNXT och grundare och partner på Motive Partners
- Benoit Dageville, medgrundare och President of Products på Snowflake
- Lisa Lim Ah Ken, Senior Specialist, Climate Action och International Organisation for Migration på FN
- Mats Pellbäck Scharp, styrelseordförande på We Don’t Have Time
- Denise Persson, Chief Marketing Officer på Snowflake
- Elena Philipova, Director, Sustainable Finance & Investment och Data & Analytics på LSEG
- Dr. Elisabetta Pietrostefani, Föreläser inom Geographic Data Science på Liverpools universitet
- Jennifer L. Wong, tidigare Global Head, Strategy and Business Transformation och Digital Data and AI på Sanofi
Programmets ordförande kommer att vara Karen Beaune, VP EMEA Marketing på Snowflake. Det första mötet i End Data Disparity-panelen kommer att äga rum före World Economic Forum i Davos i januari 2025. Därefter kommer panelen att träffas regelbundet för att ge råd och rekommendationer kring strategiska beslut och åtgärder för organisationer, för att bidra till bättre datatillgång och representation.
– Vi vill att företag och individer ska gå från en önskan att uppnå FN:s globala mål, till att förstå hur deras handlingar faktiskt bidrar till målen, säger Stephen C. Daffron, medlem i den rådgivande styrelsen. Det kommer inte att vara lätt, men det är ett viktigt arbete. Tillsammans med de andra medlemmarna i panelen är jag fast besluten att bidra till dessa diskussioner och att skapa ett forum för mer konkreta handlingar inom dessa områden.
För att stödja initiativet ytterligare har Snowflake lanserat en interaktiv plattform som ska fungera som en samlingsplats för information. En dedikerad LinkedIn-grupp kommer att samla yrkesverksamma för att dela strategier och erfarenheter när de arbetar mot gemensamma mål. Dessutom har en rapport, “End Data Disparity: Defining the problem and what’s to be done about it“, publicerats. Rapporten ger en överblick över bakgrunden till skillnader i data och sätter upp målen för hela programmet.
Om Snowflake
Snowflake gör AI för företag enkelt, effektivt och pålitligt. Tusentals företag över hela världen, inklusive hundratals av världens största, använder Snowflakes AI Data Cloud för att dela data, bygga applikationer och driva sin verksamhet med AI. AI-eran för företag är här. Läs mer på snowflake.com (NYSE: SNOW).