I Teslas lokaler på Norrmalm i Stockholm firar IMG sitt tioårs jubileum.
Lokalen går i glittrande silver och guld. Företagets VD Annika Guldroth är för dagen klädd i silverfärg.
Ska det firas så ska det. Bubbel och drinkar – allt alkoholfritt – serveras tillsammans med diverse tilltugg och eventet, eller ska vi kalla det firandet, andas health och sustainability. Logiskt då två av IMG’s publikationer heter it-hälsa och it- hållbarhet.
Från den lilla scenen berättar Annika Guldroth i sitt välkomstanförande om idén som fick henne att starta IMG och den första sajten IT-kanalen:
”Jag arbetade på ett mediahus och kände att jag hade tankar på att gå mer mot it och digitalisering. Något jag inte fick något större gehör för så då slutade jag, sådan är jag”, säger hon med ett skratt och tillägger:
”Då, 2014, startade jag IT Media Group – IMG. Fokus har sedan dess legat på nyheter, inte en massa skvaller och annat trams. Ledorden är respekt för alla vi intervjuar och skriver om, vi jagar inte klick, det ni läser är det som är fullständigt riktat. Snabb respons och hög tillgänglighet är en annan sak. Vi vill också lyfta kvinnor, det är extremt mansdominerat i IT-branschen. Alla våra medarbetare besitter nyfikenhet, flexibilitet och mod”.
Hållbarhetstanken som på något sätt tycks genomsyra hela eventet förstärks av att man valt att förlägga det till Teslas lokaler. Tesla är som bekant pionjärer inom tillverkning av fossilfria elbilar. Från scenen fortsätter Annika:
”Valet av lokal blir inte direkt sämre av att Tesla fyller 10 år i Sverige i år. Vi har alltså två lika gamla födelsedagsbarn i rummet”. Ett extra tack riktar hon sedan givetvis till ett antal partners som varit med på resan mer eller mindre från dag ett och är med än idag
Efter att Annika talat får jag en pratstund med henne på tu man hand. Hon berättar att mediehuset IMG idag kör åtta nyhetssajter. De är it-kanalen, it-finans, it-hälsa, it-retail, it-pedagogen, it-hållbarhet, it karriär och it-kanalen Danmark. Tanken var att täcka in hela Norden men några sådana planer finns inte nu berättar Annika Guldroth. Det får räcka med Sverige och Danmark.
Att man driver så många nyhetssajter som alla är nischade gör att man kan rikta nyheter till så skilda verksamheter som t ex skola, sjukvård och detaljhandel. Det blir enkelt för läsarna att hitta den kanal som vänder sig till just dem.
Jag ber Annika ta fram några toppminnen från de tio år som gått:
”Det är svårt, så mycket har varit så roligt men jag får nog säga alla de gånger vi har lanserat en ny nyhetssajt. Det har varit lika roligt varje gång. Att it-branschen är föränderlig är i sig roligt och spännande. Det händer mycket hela tiden. Sådant vi skriver om idag skrev vi inte om för tio år sedan”.
Lika svårt är det att svara på frågan om det finns något hon ångrar eller hade velat göra annorlunda. Efter en stunds tänkande säger hon att hon ofta, inte minst i början, var mycket ”själv”. Att det skulle ha varit bra att ha en mentor eller ett bollplank. Att starta upp ett mediahus och driva det är inte direkt en liten sak.
Jag avslutar med att fråga – eftersom det är tioårsjubileum idag. Vad händer i framtiden? Hur ser verksamheten ut idag. Annika skrattar när hon svarar:
”Om tio år har jag nog sålt. Får jag ett bra bud så är jag inte främmande för att sälja. Jag är flexibel och kanske har jag då startat någonting annat”.
Som medarbetare – om än på frilansbasis – på IMG vill jag bara säga direkt till Annika Guldroth: Sälj inte Annika. Jag har nämligen oerhört svårt att se någon som skulle göra det du gör bättre än du. Tack för eventet och tack för pratstunden.
Av Mattias Lundqvist