TOMRA växlar upp med AI i IFS Cloud

TOMRA växlar upp med AI i IFS Cloud

Publicerat av: Redaktionen

IFS meddelar i dag att TOMRA Collection North America, en del av den globala återvinningsledaren TOMRA, har nått betydande resultat genom att tidigt ta i bruk IFS.ai – den inbyggda AI-plattformen i IFS Cloud.

TOMRA har en central roll i den globala cirkulära ekonomin och hanterar varje år över 48 miljarder återvunna dryckesförpackningar via 85 000 returautomater världen över.

För att möta ökade krav på snabb service, stabil drift och hållbar tillväxt har företaget under de senaste åren investerat i modern molnteknik – med IFS Cloud som grund.

Sedan uppgraderingen till IFS Cloud 2023 har TOMRA standardiserat sina globala processer och fått tillgång till realtidsdata som stärker både analys, planering och utförande. Resultatet är fler driftproblem lösta vid första besöket– från 84 procent till hela 96–97 procent, samt en 27-procentig ökning i den totala driftseffektiviteten.

– Med IFS Cloud kan vi snabbt testa nya idéer, fatta bättre beslut och anpassa oss till förändringar i realtid. Det har gjort oss starkare, smartare – och mer värdefulla för våra kunder, säger Daniel Basile, ansvarig för fältservice på TOMRA North America.

TOMRA växlar upp med AI i IFS CloudNyckeln till framgången ligger i företagets snabba och strategiska användning av AI. Genom verktyg som WISE (What-If Scenario Explorer) och Copilot för kunskapssökning kan TOMRA i dag simulera resursplanering, identifiera flaskhalsar och ge sina tekniker omedelbar tillgång till viktig dokumentation – allt utan att öka den tekniska komplexiteten. Det sparar både tid och pengar, samtidigt som onboarding och kompetensöverföring förbättras.

– TOMRA är ett utmärkt exempel på hur våra kunder kan kombinera AI, data och affärsprocesser för att skapa verkligt värde – snabbt. De är en pionjär bland våra kunder och visar hur IFS Cloud möjliggör verklig serviceinnovation i stor skala, säger Christian Pedersen, Chief Product Officer på IFS.

TOMRAs beslut att satsa på en så kallad ”evergreen”-modell – med kontinuerliga uppdateringar och fokus på konfiguration snarare än tung kodanpassning – gör att företaget kan ligga i teknikens framkant utan att drabbas av dyra eller störande uppgraderingar.

– Genom att arbeta tillsammans med IFS Success team och vår partner Infosys har vi kunnat gå från strategi till effekt på rekordtid. Vi ser nu AI inte bara som ett stöd, utan som en motor för hela vår verksamhet, säger Jay Sethuraj, VP Technology, TOMRA North America.

IFS Cloud hjälper TOMRA att förvandla komplexitet till fördel – och sätter en ny standard för hur återvinningsindustrin kan dra nytta av industriell AI.

 

 

Om TOMRA

TOMRA är en global ledare inom sorterings- och återvinningsteknik, med cirka 85 000 installationer av sina innovativa returautomater på fler än 60 marknader. Dessa maskiner samlar upp mer än 48 miljarder använda dryckesbehållare varje år, vilket håller flaskor och burkar i återvinningscykeln och borta från våra gator, hav och soptippar.

Om IFS

IFS är världens ledande leverantör av industriell AI och mjukvara för företag som tillverkar, underhåller och servar vår värld. Vår teknik gör det möjligt för företag som tillverkar varor, underhåller komplexa tillgångar och hanterar servicefokuserade verksamheter att frigöra den transformativa kraften i industriell AI för att förbättra produktivitet, effektivitet och hållbarhet.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00