Vad, hur, när, varför 2025 12 04 kl. 14.31.40

Det som trendar är inte det som flest är intresserade av

Publicerat av: Redaktionen

En ny analys från MyTelescope påvisar svenskens verkliga intresse.

 Medan Google Trends lyfter virala ämnen och kändisskandaler visar sökvolymerna en helt annan verklighet: Svenskarna söker svar på praktiska vardagsfrågor.

När Google Trends sammanfattar årets sökningar hamnar sportevenemang, kändisskandaler och globala kriser i rampljuset. Men en ny genomgång av faktiska sökvolymer i Sverige visar att det är helt andra frågor som dominerar svenskarnas digitala vardag.

Vad, hur, när, varför 2025 12 04 kl. 14.31.40MyTelescope har analyserat de mest ställda frågorna i Sverige under perioden november 2024-oktober 2025. Resultatet är tydligt: Det är vardagsnära, praktiska frågor som toppar listorna, inte de virala fenomen som media ofta rapporterar om.

Dessa frågor återkommer år efter år och speglar svenskarnas verkliga behov. Samtidigt visar Google Trends att trendande sökningar ofta är kopplade till tillfälliga händelser, sökningar som snabbt ökar men lika snabbt försvinner från sökhistoriken.

–    Det är lätt att tro att det som trendar är det som engagerar flest, men vår data visar något annat. Svenskarnas vill mest av allt få svar på enkla, praktiska frågor. Det är vardagslivet, inte virala fenomen, som driver majoriteten av sökningarna, säger Kristofer Dalin, Senior analytiker på AI-analysplattformen MyTelescope.

Vad betyder detta?

 Analysen visar på en viktig skillnad mellan synlighet och volym. Medan trendrapporter fångar vad som engagerar i stunden, berättar sökvolymerna vad som faktiskt svenskarna funderar över tid.

För företag, mediehus och beslutsfattare är budskapet tydligt: Vill du förstå vad människor verkligen bryr sig om – titta inte bara på vad som trendar. Titta på vad folk faktiskt söker på, dag ut och dag in.

Analysen bygger på sökvolymer från Google från MyTelescope Dashboard för perioden november 2024 till oktober 2025.

 

 

MyTelescope är en banbrytande AI-analysplattform som använder Share of Search-data för att mäta marknadsföringens effektivitet och förutsäga framtida affärsresultat. Med en kraftfull uppsättning verktyg hjälper MyTelescope företag att optimera sina marknadsstrategier, stärka sin marknadsnärvaro och nå hållbar tillväxt. För mer information, besök www.mytelescope.io

 

LÄNK TILL ANALYS

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00