Han vill knocka konkurrenterna

Han vill knocka konkurrenterna

Publicerat av: Redaktionen

[PÅ STAN MED] Med en allt-i-ett-lösning ska uppstickarföretaget Rubrik erövra backupmarknaden och Rubrik är på väg att lyckas.

Nicolas Köllerstedt, ansvarar för marknaderna i Sverige, Finland och Baltikum.

Nästan alla som testar lösningen köper den.

Här är hemligheten.

Sillicon Valley-grundade Rubrik har fått en rivstart. Sedan starten, januari 2014, har personalstyrkan vuxit till 300 anställda globalt. Hittills har rubrik fångat 350 storkunder. Det är bara början:

– Vi ska bli 500 anställda innan årets slut. Vi har gjort allt rätt från början för att kunna bli extremt framgångsrika, säger en stolt Nicolas Köllerstedt som ansvarar för marknaderna i Sverige, Finland och Baltikum.

Rubrik erbjuder en Cloud Data Management plattform. Det är en allt-i-ett-lösning, vilken kombinerar programvara för backup med hårdvara. Lösningen är ett viktigt steg för att få en konvergerad it-infrastruktur så de olika komponenterna i ett eget datacenter och molnlösningar kan integreras som det vore ett system.

–  Att managera rubriks sekundärdata plattform är i princip lika enkelt som att använda standardappar i en smart telefon, säger Nicolas Köllerstedt.

För företag och organisationer blir det allt svårare att analysera, och dra nytta av växande databerg, inte minst att ha smarta och kostnadseffektiva backuplösningar. Enligt analysföretaget IDC kommer all samlad data globalt nå 40 biljoner Gigabyte data år 2020. Det innebär 5200 gigabyte data för varje människa på jorden. Och backupmarknaden beräknas omsätta 48 miljarder dollar i år, enligt IDC.

– Inom vår bransch växer vi nu snabbast av alla globalt. Vi siktar på ett bolag i miljardollarklassen inom ett par år, säger Nicolas Köllerstedt.

Några andra företag som är verksamma i branschen är bland andra Commvault, Veritas, IBM och Dell/EMC och rubrik ska ge dem en tuff match om kunderna.

Går snabbt att installera

Rubriks allt-i-ett-lösning tar mindre än en timme att installera, jämfört med traditionella lösningar, som kan ta uppemot sex till åtta veckor att få på plats, menar Nicolas Köllerstedt.

Traditionella backuplösningar bygger på en kombination mjuk- och hårdvara från olika företag.

Förutom att installationstiden minimeras, finns en rad andra fördelar framhåller Nicolas. Lösningen tar mindre plats, och är lätt att skala utan att behöva köpa licenser och servicetjänster som kunder får göra med klassiska backuplösningar.

–  Rubriklösningens standardkonfiguration består av en 2Us appliance innehållande fyra servernoder som kan hantera uppemot 400 virtuella servrar med mycket hög prestanda. rubrik är en modern plattform som från grunden bygger på öppna API:er. Det är en förutsättning för it-lösningar byggda för molngenerationen, säger Nicolas.

Många företag lagrar data och information hos stora molnleverantörer som Amazon, Google och Microsoft Azure. Utmaningen för lagringskunderna är att enkelt, snabbt och säkert kunna ta hem all data eller flytta data mellan dem eller andra hostingföretag om det visar sig vara billigare eller säkrare. I det sammanhanget är Rubriks lösning optimal att använda, menar han.

– Verksamheter flyttar sina datalagringar oftare än tidigare. En orsak är den nya dataskyddslagen GDPR där det bland annat ska bli mer ordning och reda på i vilka länder personuppgifter egentligen kan lagras, säger han.

Ytterligare en finess med Rubriks klustrade sekundärdata plattform är att data kan vara spritt i små block över stora backupkluster. Datablocken kan till exempel finnas i den egna hallen, i filialkontors hallar eller hos olika molnleverantörer. Varje block går inte att läsa utan att först ha nycklar för att låsa upp.

Gjorde allt rätt

Innan Rubrik tog ett trampolinhopp in på marknaden hade grundarna noggrant kartlagt marknaden och hur den utvecklades. När marknaden var mogen gick startskottet och de lyckades få riskkapital på ungefär 110 miljoner US dollar.

Nicolas har tidigare arbetat hos bolag som EMC, Hitachi, Dell och Fujitsu. Innan han blev rekryterad till Rubrik i januari 2017 jobbade han fyra år med USA-baserade startupföretag.

– Ett startuppföretag kan ha en perfekt affärsidé, bra produkt och omfattande startkapital. Men om inte timingen är rätt kan företaget lätt floppa på marknaden. Rubrik uppfyllde alla kriterier för att få en rivstart och lyckas. Marknaden är gigantisk, säger han.

Kunderna är allt från större företag inom alla branscher som implementerar lösningen i egna datahallar till molnföretag som erbjuder lösningen som tjänst för sina kunder.

Rubrik använder fullt ut it-kanalen, för att nå kunderna. Distributören i Norden är Exclusive Group som i sin tur har ett stort nätverk av återförsäljare och Nicolas ser gärna att fler återförsäljare börjar sälja rubriklösningen.

Ladda ner vårt WhitePaper för mer information:

Nicolas Köllerstedt:

Ålder: 42 år.

Bor: Prästgård i Rimbo, mellan Stockholm och Norrtälje.

Familj: Fru och fyra barn, två som bor hemma och två som flyttat hemifrån.

Antal uppkopplade it-enheter hemma: Över 20 stycken från Ipad till webradio.

Gör på fritiden: Ordförande i den lokala fotbollsföreningen Rimbo IF. Tidigare fotbollstränare.

Gillar: Jakt, möjligheter med ny teknik.

Ogillar: Orättvisa och ojämställdhet.

Planerad resa: Tillsammans med frun ska vi åka till Las Vegas.

På webben: rubrik.com

 

Du är välkommen på vårt lanseringsevent – den 5 april på Nordic Light i Stockholm:

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00