Modern teknik för att förverkliga sin vision kring ASCARO

Modern teknik för att förverkliga sin vision kring ASCARO

Publicerat av: Redaktionen

[PÅ STAN MED] Oscar Arrsjös recept på ett framgångsrikt entreprenörskap består av pantburkar, mode, media, författarskap, padel och en matsked mod.

Krydda sedan med mycket stil. Voilà; ASCARO är färdig att smaka av.

Vi träffar Oscar mitt i Stockholms City. Våra tankar går plötsligt till The Beatles legendariska spelning på taket till deras egen studio i London år 1969. Varför dyker en sådan reflektion plötsligt upp?

Jo, vårt möte med Oscar äger rum på hans senaste skapelse NK Padel & Social by ASCARO som är belägget på taket i kvarteret bredvid det kända varuhuset NK. Faktum är att det är taket till NK:s parkeringsgarage som vi befinner oss på. Den för alla Stockholmare och många besökare kända roterande klockan på NK:s tak ser vi nu från en helt ny vinkel. Spännande vyer möter oss när vi låter blicken glida runt över Stockholms tak.

Han är långt ifrån pantad!

Han börjar med att visa oss runt på anläggningen som förutom padelbanor, ett utomhusgym, en loungeyta med servering och en shop ramas in av en löparbana som är 300 meter lång. Vi promenerar ett varv på löparbanan och direkt slås vi av att förutom de stora delarna av anläggningen finns det otroligt många små detaljer att lägga märke till. På de tunnor där man lägger sina urdruckna burkar med sportdryck, på dörrarna till toaletter, i omklädningsrummen och på flera andra ställen finns det budskap och symboler i ett litet format som hela tiden kittlar det nyfikna sinnet och förstärker det varumärke som Oscar varsamt men bestämt bygger sedan några år.

Han bygger det med noggrant utvalda partners. Newsec är huvudpartner. I gymmet är det Eleikos välkända tyngder och skivstänger som regerar. Möblerna är från Bebó. Bredvid löparbanan står det en splitterny Porsche. Listan över partners kan göras lång.

Efter rundvandringen slår vi oss ner i loungen där infravärmen gör sitt jobb denna dag då solen inte riktigt hittar fram bakom molnen.

Vi frågar Oscar hur hans entreprenörsresa började?

”När jag var 8 år organiserade jag en verksamhet där barnen i grannskapet fick chansen att tjäna pengar på pant. Jag såg till att alla insamlade burkar & flaskor blev pantade och betalade därefter ut ersättning till mina kompisar. En del av pengarna gick till mitt arvode”, berättar han med ett leende.

Henry Fords T-Ford gör sig påmind

Vi kommer tillbaka till hans sinne för detaljer och hur genomtänkt allt är på NK Padel & Social by ASCARO.

Modern teknik för att förverkliga sin vision kring ASCARO

Oscar Arrsjös

”Jag hade gjort ett par framgångsrika, men energikrävande, satsningar. Jag började fundera på vad jag ville göra härnäst. Det slutade med att jag tog med mig familjen och åkte på en långresa i ett halvår. Den tog mig bland annat till Spanien och Bali. En dag vid en hotellpool på Bali satt jag och pratade med en man som jag aldrig hade träffat förr. Eftersom jag hade en bakgrund inom mode landade vårt samtal efter ett tag på det temat. Det ena gav det andra och padel blandades in i samtalet. Det slutade med att det första fröet till denna anläggning föddes. Jag kom fram till att svaret på mina framtidsfunderingar var svart!”, säger Oscar med ett skratt.

Vi återkommer till förklaringen på det svaret.

Han hade bestämt sig för att oavsett vad hans nästa projekt skulle handla om var det tre parametrar som var viktiga för honom; Det skulle var kul att arbeta med, det skulle vara i en tillväxtbransch och han skulle ha nytta av sina tidigare erfarenheter.

Han berättar att han har en gedigen erfarenhet inom mode. En universitetsutbildning i marknadsföring och en högskoleutbildning i IT-Business blev grundstenarna för hans karriär. En praktik på ett tidningsförlag ledde till att han startade modemagasinet MAN, där han var chefredaktör. Efter några år var det dags för nästa steg i hans resa. Tidningsvärlden byttes mot e-handel. Oscar tar med sig sina kunskaper om herrmode och media till nästa projekt som är frontmen.com. Under denna 10-årsperiod av Oscars liv kan vi även räkna in att han är marknadschef på klädfirman Brothers och ytterst ansvarig för deras e-handelssatsning samt figurerar som modeexpert på SR, TV 4 och i Expressen. Han har dessutom hunnit skriva boken – Klä dig för framgång.

Hur var det då med att – Svaret är svart?

Vi kommer att tänka på superentreprenören Henry Fords klassiska påstående om kundernas val av färg på sin T-Ford; Ni får välja vilken färg ni vill bara ni väljer svart!

”Mitt intresse för mode fick mig att notera att padelkläderna inte var de mest stilrena och ofta hade de många olika grälla färger. I likhet med J.Lindeberg, som för 15 år sedan kontrasterade mot ett konservativt beigt och marinblått golfmode genom att lansera tajta rosa byxor på golfproffset Jesper Parnevik, revolutionerar ASCARO padelmodet med en hel kollektion padelkläder svarta som natten”, förklarar han.

Svart är dessutom den dominerande färgen på anläggningen. Till och med vattenblandarna i duscharna är svarta.

Hur kom padeln in i konceptet?

Vi förstår att hans modebakgrund gav grunden till ASCAROS klädkollektion med hur kom padeln in i konceptet undrar vi?

”Jag har tillbringat mycket tid på den spanska solkusten och i Spanien är padel den näst största sporten. När jag senare såg att den fick fäste i Sverige samtidigt som jag själv upptäckte hur kul det är att spela padel växte min vision fram. Jag bestämde mig för att, till skillnad från de många padelhallar som byggs i industriområden och liknande platser, placera mig centralt och gärna högst upp!”, svarar Oscar och fortsätter.

”Jag och min medgrundare Christian Albinsson ville skapa en lättillgänglig oas mitt i city där motion och avkoppling kan kombineras med umgänge med kompisar, arbetskamrater och kunder. ASCARO ska kännas exklusivt och besöket ska upplevas som att det sätter en guldkant på tillvaron. Jag vill ta in padeln i finrummet. Jag vill också att så många som möjligt ska få uppleva ASCARO-konceptet. Alla är välkomna, oavsett om du aldrig har provat på padel eller är en duktig spelare. Det är den speciella och genomtänkta upplevelsen som vi vill dela med oss av!”.

Han lyfter även fram att, på samma sätt som i golf, kan padel spelas av flera generationer samtidigt.

”Vi har en uttalad ambition att bli den nya golfen. Den har under decennier varit populär för att skapa och underhålla affärsrelationer. Men i dagens hektiska arbetsliv är det få som har tiden att spela fyra timmar golf, plus restid, vilket i praktiken tar en hel dag i anspråk. Hos ASCARO kan man, om man är baserad centralt, spela en timme padel med en affärskontakt, äta lunch eller ta en kopp kaffe, duscha och vara tillbaka på kontoret inom två timmar”, säger han.

Ett teknikintensivt tak!

Oscar berättar att han har tagit hjälp av modern teknik för att förverkliga sin vision kring ASCARO. På taket finns det sex bildskärmar och inte mindre än sju separata ljudzoner. Dessutom finns det möjlighet att med ljus färgsätta delar eller hela taket i olika färger beroende på vilken stämning som man vill skapa och vilken tid på dygnet det är. Det kan till exempel handla om ett företagsevent där deras färger i varumärket styr färgsättningen. Alla banorna har dessutom kameror men det handlar inte om någon övervakning. ASCARO erbjuder möjligheten att streama en match direkt på nätet. Då kan familjen, vänner eller arbetskompisar följa den spännande drabbningen alternativt kan spelarna i efterhand titta på vilka grundslag som har en förbättringspotential.

Den kanske mest intressanta tekniken är nog ändå den för dofter i olika utrymmen som till exempel omklädningsrum och trapphus. Den egna ASCARO-parfymen är framtagen med hjälp av AI och via en app kan man styra mängden parfym som sprids samt intervallet.

”Vi vill stimulera alla sinnen hos våra besökare. Även luktsinnet”, avslutar Oscar Arrsjö.

Innan vi skiljs åt avslöjar han att flera etableringar av ASCARO-konceptet är på gång, i första hand utomlands. Det blir spännande att följa Oscars fortsatta resa som entreprenör.

Privat
Namn:                                      Oscar Arrsjö
Ålder:                                        44 år
Familj:                                      Sanna och barnen Signe (5 år) & Bobbo (3 år)
Bor:                                           Odenplan i Stockholm
Intressen:                                 Padel J, Bygga varumärken, Träning, Kläder, Stil & Mode, Fotografering
Senaste bok:                            Klarakvarteren av Mats Hederos
Favoritmat/kök:                       Vegetariskt (Är inte vegetarian men äter det till 90 %)
Favorit film/TV-serie:            Ett verktyg för att koppla av och bli på gott humör. Något som Will Ferrell är en mästare på.
Nästa resa:                               Torekov, S:t Anna-skärgård, Marbella samt Palma
Antal devices:                          3

 

Läs mer om NK Padel & Social by ASCARO: www.ascaropadel.com

IT-Kanalen av Per Arnebro 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00