Salesforce och Google, två giganter inom AI, meddelade på måndagseftermiddagen (igår) att de utökar sitt strategiska partnerskap för att omforma företags AI-användning och kundservice.
I dagens expansiva AI-landskap dyker nya autonoma agenter upp i en sådan takt att företag kan ha svårt att hänga med. Detta partnerskap innebär avgörande flexibilitet för att bygga skräddarsydda AI-lösningar – utan att vara låst till en enda leverantör.
Här är de viktigaste punkterna från pressmeddelandet:
Nästa generations AI-samarbete: Salesforce Agentforce samarbetar nu med Googles Gemini och driver digitala agenter som smidigt hanterar bilder, ljud och video.
- Frihet för företag: Företag har nu flexibiliteten att välja de bästa AI-verktygen för sina behov – utan att fastna hos en enskild leverantör.
- Förbättrad kundupplevelse: En sömlös integration av Salesforce Service Cloud och Googles kundverktyg ger snabbare och mer intuitiv support – från realtidsöversättning till smartare vidarekoppling av ärenden.
- Global räckvidd och säkerhet: Med Salesforce på Google Cloud kan företag förvänta sig förbättrad säkerhet, bredare räckvidd och enklare åtkomst via Google Cloud Marketplace.
- Realtidsinsikter: Tack vare realtidsdata från Google Search kan Agentforce leverera snabba, faktabaserade svar som hjälper företag att ligga steget före.
– Google Cloud är en pionjär inom AI för företag och erbjuder några av världens mest kraftfulla och kapabla modeller, agenter och AI-utvecklingsverktyg. Tillsammans skapar vi den bästa plattformen för företag att skala upp affären med hjälp av digital arbetskraft, säger Srini Tallapragada, President & Chief Engineering and Customer Success Officer, Salesforce.
Ett exempel på hur partnerskapet fungerar i praktiken:
En försäkringskund kan skicka in en skadeanmälan med foton på skadan och ett röstmeddelande från ett vittne. Agentforce, i samarbete med Gemini, kan då hjälpa försäkringsbolaget att förbättra kundupplevelsen genom att behandla alla dessa indata, bedöma skadeanmälans giltighet och till och med använda text-till-tal för att kontakta kunden med en lösning – vilket effektiviserar den traditionellt långa skadehanteringsprocessen. Lösningen förväntas bli tillgänglig under året.
Ta gärna en titt på det fullständiga pressmeddelandet från Google och Salesforce för mer information: https://www.salesforce.com/news/press-releases/2025/02/24/google-partnership-expansion-gemini-agentforce/