Den uppåtgående trenden fortsatte även 2017 för Smartsign. Försäljningen ökade med 20 procent.
Det här betyder att Smartsign fortsätter ta marknadsandelar och dessutom ökar starkt på marknader i Sverige och internationellt.
– Det här är extra roligt och vi tar allt större delar av marknaderna. Ökningen ligger på marknader i Sverige och internationellt, säger vd Martin Romanowski och betonar att tillväxten sker av helt egen kraft och inte genom uppköp eller samgåenden med andra företag. Det är fantastiskt roligt att medarbetarna
tillsammans driver bolaget framåt och att vi får en sådan fin utmärkelse som DI Gasell bolag 2017.
Nu ligger Smartsigns försäljning på 50 procent i Sverige och 50 procent på länder utanför Sverige. För tre år sedan var förhållandet 90/10.
– Att vi växer på den internationella marknaden gör oss också mindre sårbara mot konjunkturförändringar och det gör att vi inte blir beroende av vad som händer i en enskild marknad, säger Martin Romanowski.
Stora framgångar även i Australien
Expansionen och försäljningsökningen har gjort att man utökat personalstyrkorna i flera länder, bland annat i Finland, Sverige och Australien. Vi söker fortsatt fler utvecklare och Pre Sales Engineers i olika länder.
– Australien har gått väldigt bra. Där har vi tagit bra marknadsandelar och därför fått utöka personalstyrkan. Försäljningsansvarige Andreas Lood i Australien har gjort ett fantastiskt jobb och blir nu internationell försäljningsdirektör, säger Martin Romanowski.
Smartsigns största tillväxt har skett i segmenten butik, hotell/konferens och interninformation.
– Vi har återigen haft ett mycket bra år och satsar under detta år på en fortsatt tillväxt på de marknader där vi finns idag. Vi kommer också att utöka produktsortimentet med nya tjänster under 2018 och ser fram emot ett lika framgångsrikt år som tidigare, säger Martin Romanowski.