Workday Inc, en ledare inom professionella molnlösningar för ekonomi- och personalhantering, meddelar idag att Jotun har valt Workday Human Capital Management (HCM) för att tillhandahålla en enhetlig personalhanteringslösning.
Jotun är en av världens ledande producenter av färg och pulverlackering. Företagets starka företagskultur – med kärnvärden som Lojalitet, Omsorg, Respekt och Mod – har varit en viktig faktor i företagets framgång under det senaste århundradet då koncernen vuxit till nästan 10 000 anställda spridda över 62 företag och 40 produktionsanläggningar på alla kontinenter.
Jotun valde Workday efter en noggrann urvalsprocess då man uppskattade Workdays kundcentrerade tillvägagångssätt och fortsatta investeringar i att utveckla relevant funktionalitet för sina kunder.
Genom att ersätta ett antal fristående HR-system med Workday kommer Jotun att kunna förenkla operativa uppgifter och digitalisera affärsprocesser inom hela organisationen, och se till att personal och chefer får tillgång till personaldata för att stödja strategiskt beslutsfattande baserat på realtidsinsikter. Workday kommer också att:
- göra det enkelt för anställda att anpassa sig till en snabb och ständigt föränderlig miljö
- ge chefer tillgång till djupare insikter om sina anställda, för att bättre kunna mäta prestationer och matcha kompetenser med roller.
- tillhandahålla inbyggd rapportering och analys för att utrusta chefer med realtidsinsikter som gör att de både snabbare och tryggare kan fatta välgrundade beslut som driver affärsvärde.
Jotun kommer att arbeta med Workday partnern Cloudator för global implementering av Workday Human Capital Management.
Kommentarer
“Med fokus på teknik och säkerhet letade vi efter en molnbaserad lösning som kunde säkerställa egenskaper som kvalitet, tillförlitlighet, skalbarhet och totala ägandekostnader (TCO)”, säger Anja Allouni som är HCM Content Manager på Jotun. “Samtidigt är implementering av ett nytt HCM-system ett tillfälle att transformera våra processer och vi vill inte kompromissa på varken funktionalitet och affärsvärde. Både IT-strategi och affärsvärde har varit lika viktiga i vårt sök efter rätt lösning.”
“Jotun är ett globalt företag med stora framtidsplaner som har gått igenom många förändringar under nästan ett helt sekel, samtidigt som företaget konstant varit ett av Norges starkaste varumärken. Det är fantastiskt att vi får hjälpa Jotun att ta nästa steg”, säger Mattias Bolander som är nordisk regionchef på Workday. “Med Workday kan Jotun anpassa sina personalprocesser till dagens digitala värld och använda personaldata från hela organisationen för att förbättra strategiskt beslutsfattande och driva den framtida tillväxten i verksamheten.”