Den danska digitala konsultbyrån Novicell öppnar en avdelning i Stockholm.
Med sin helhetsservice vill konsultbyrån hjälpa svenska företag att stärka sin digitala verksamhet. Martin Hellgren, bland annat känd från Smartson, blir VD för Novicell i Sverige.
Novicell, en av Danmarks ledande digitala konsultbyråer, öppnar nu en filial i Stockholm.
Konsultbyrån som utöver sin nya adress i Stockholm också har kontor i Köpenhamn, Århus, London, Barcelona, Oslo och Amsterdam har upplevt en ökad efterfrågan från internationella kunder på en byrå som bland annat kan hantera utveckling, digital marknadsföring och business intelligence på tvärs över de nordiska marknaderna.
– Vi driver vår verksamhet enligt principen ”local knowledge, global expertise”. Det är trots allt lättare att öka våra kunders synlighet och säkerställa att de konverterar sina kunder när vi finns på varje marknad och förstår de språkliga och kulturella nyanserna, säger Martin Hellgren, som har tillträtt som VD för Novicell i Sverige.
Den 52-årige svensken har en entreprenörsbakgrund och är bland annat mannen bakom den populära testsajten Smartson. Innan Novicell var han Head of Growth på en av Sveriges ledande digitala marknadsföringsbyråer.
Och det är just Sveriges många specialiserade byråer som Novicell kommer att konkurrera med.
– Novicell är en fullservicebyrå som samlar all digital affärsutvecklingskompetens under ett och samma tak. I Sverige har vi inte många liknande byråer och det ska bli spännande att se hur företagen tar till sig konceptet. Jag tror att många företag skulle vilja samla flera tjänster under samma tak eftersom det förenklar samarbetet. Samtidigt kommer budgetarna ofta att räcka längre eftersom du spenderar dem där de ger mest värde, i stället för att ha en handfull byråer som konkurrerar om samma budgetar, säger han.
Ett annat tillvägagångssätt
Novicell har gjort sig ett välkänt namn i Danmark med en strategi för digital affärsutveckling som fokuserar på att stärka kundernas affärsverksamhet snarare än på själva digitala lösningen.
– Det är en del av Novicells DNA att digitala lösningar ska leverera värde till kunderna och att detta värde ska mätas och dokumenteras. Annars kan de digitala insatserna vara lönlösa. Det är en ganska ambitiös strategi som innebär att Novicell har lyckats placera sina konsulttjänster på högsta ledningsnivå där de utvecklar verksamheten, snarare än att bara tillhandahålla webbplatser och digital marknadsföring. Detta tillvägagångssätt kommer vi att fortsätta att arbeta med i Sverige, säger Martin Hellgren.
Novicell arbetar för JYSK, Europcar, Pilgrim, Revlon, Kilroy, Ifö och många andra stora och medelstora internationella företag. Konsultbyrån är teknikoberoende och väljer i samarbete med varje kund den tekniska lösning som bäst uppfyller deras behov.
Femte landet på sex år
I och med sitt inträde på den svenska marknaden har Novicell öppnat kontor i fem nya länder under de senaste sex åren.
– Vi har gradvis hittat rätt formel för internationell tillväxt. Det viktigaste är att börja med en liten handfull personer som kan garantera rätt kultur och en stark koppling till de andra europeiska kontoren, så att vi kan se till att våra kunder får det bästa teamet för uppdraget – utan att kompromissa med den lokala förankringen. Jag tror att vi har mycket att erbjuda i Sverige och jag ser mycket fram emot resan som väntar, säger Per Kirchner, VD för Noivcell.
Novicell öppnar i Stockholm med fyra anställda. Fyra nyckelpersoner som kommer att vara med och bygga upp det svenska kontoret.