VMwares NFV-plattform som är speciellt utvecklad för telekom och redo för 5G utgör grunden i flera stora telekomoperatörers molnstrategier.
Telia, Millicom, Singtel, Telekom Italia och TIM Brasil är alla exempel på operatörer som snabbare kan generera intäkter, automatisera tjänsteleveransen och förenkla driften med hjälp av VMwares molninfrastruktur. VMware utökar nu också NFV-plattformen med flera core-, edge- och RAN-funktioner.
– 5G är framtiden och för att kunna delta i den nya molnekonomin och bli leverantörer av digitala tjänster måste telekomoperatörerna utvecklas, säger Shekar Ayyar, verkställande direktör och chef för molnlösningar för telekom- och edge, hos VMware. Telekomaktörer världen över väljer VMware för att driva sin digitala transformation framåt genom att anta en mjukvarudefinierad, automatiserad och virtualiserad infrastruktur byggd på NFV. Vi fortsätter att öka innovationstakten för att kunna erbjuda en omfattande portfölj av molnlösningar för telekom och edge, som möter våra kunders utmaningar idag och förbereder dem för morgondagens möjligheter.
Fler än 100 operatörer över hela världen baserar sina tjänster på NFV-plattformen för leverans till sammanlagt 800 miljoner abonnenter. Telia är en av VMwares kunder och levererar sina tjänster i en av världens mest digitala och anslutna regioner.
– Vi tittar alltid på hur vi kan göra våra nätverk smartare och bättre för att ge våra kunder bästa möjliga upplevelse när de använder våra tjänster, säger Mauro Costa, chef för nät- och IT-infrastruktur, hos Telia. Detta kräver en pålitlig teknikpartner som kan hjälpa oss att omvandla vårt nätverk för att leverera nästa generations tjänster, och vi har hittat den partnern i VMware. Vi utnyttjar VMwares NFV-plattform för att orkestrera och leverera en rad virtuella nätverksfunktioner och tjänster till miljontals kunder i sex länder. Att använda en enda plattform för att hantera olika virtuella nätverksfunktioner, inklusive vIMS (IP Multimedia Subsystem), VoLTE (voice over 4g), nya vEPC (Virtual Mobile Packet Core) och andra så kallade VAS (value-added services), har hjälpt oss att effektivisera leveransen av tjänsterna till våra kunder, samtidigt som vi minskar den operativa komplexiteten.