[Krönikör] Vi lever i en tid där det finns betydligt mer högkvalitativt innehåll än vad vi fysiskt klarar av att titta på.
Det är numera inte bara de traditionella broadcasting-företagen som producerar innehåll, utan även företag som Netflix, Amazon Prime och Hulu. Netflix planerar t ex att under 2018 spendera ca 70 miljarder kr på egenproducerade TV-program och filmer.
Anledningen till denna innehållsexplosion är helt enkelt att publiken inte kan få nog av den. Kampen mellan de traditionella och moderna innehållsproducenterna går ut på att på alla tänkbara sätt locka till sig tittare med nya TV-shower eller filmer. Enligt en undersökning utförd av Netflix 2017 ser användarna sammanlagt 140 miljoner timmars innehåll per dag.
Kombinationen av ett obegränsat högkvalitativt innehåll och ett enormt publikbehov kan dock ofta leda till piratkopiering. Om en tittare t ex är Netflix-abonnent men hör talas om en sevärd show på Amazon Prime, kan det ligga nära till hands att de väljer att piratkopiera den istället för att registrera sig på ytterligare en prenumerationstjänst. Samma sak kan hända om en TV-show t ex finns tillgänglig endast i ett visst land eller en region.
Idag ser vi framför allt två metoder för piratkopiering som många varumärken och innehållsleverantörer kämpar för att motverka.
Den första kallas ”IPTV”, där folk betalar för en prenumeration, precis som om det gällde t ex Netflix, och därmed får tillgång till en tjänst full av piratkopierat innehåll.
Den andra metoden rör registreringen av den populära mediaspelaren Kodi. Medan Kodi-spelaren i sig själv är helt legitim, innebär dess öppna källkodsmiljö att människor kan skapa mängder av olika mjukvarutillägg som gör att tittarna relativt enkelt kan få tillgång till och streama piratkopierat innehåll. Detta, i kombination med att många av dessa tillägg är utformade för att se ut som smarta och legitima streamingtjänster, kan ofta göra det svårt att skilja på vilka användare som brukar Kodi legitimt och vilka som brukar det för mer bedrägliga avsikter.
Medan dessa nya metoder för piratkopiering är hotfulla nog, så finns även ett annat hinder sig uppkommit i och med konsolideringen av filmstudios och innehållsleverantörer. Då branschanalytiker förutspår att det kommer finnas endast tre filmstudios år 2023, så behöver man öka konsumenternas medvetenhet kring riskerna med ”att placera alla sina ägg i en och samma korg”. Ytterligare konsolidering resulterar i minskad teknologianvändning och ökade likheter i innehållsstrategier. Detta underlättar för piraterna att hitta önskat innehåll och innebär samtidigt en ökad risk för de kvarvarande innehållsleverantörerna, vars rykte snabbt kan skadas om inte piratkopieringen hanteras korrekt.
Eftersom metoderna för piratkopiering ständigt utvecklas måste samtidigt även varumärken och innehållsleverantörer fortsätta att utveckla effektiva motåtgärder. Bortsett från att man fokuserar på att t ex skärpa distributionsmodellerna för tidiga lanseringar är det absolut nödvändigt att alla företag även utnyttjar teknologiska lösningar för att minimera piratkopieringens inverkan. Genom att använda olika verktyg, inklusive våra egna här på MarkMonitor, blir det betydligt lättare att skilja på legitimt och piratkopierat innehåll samt att hela tiden ligga steget före dem som olagligt vill dela ditt innehåll med resten av världen.
Text: MarkMonitor