Prevas har ett växande partnernätverk av konsulter som är mycket viktigt för verksamheten.
Oavsett om anledningen till att ta in partnerkonsulter är att Prevas saknar ledig kapacitet eller eftersökt kompetens kan de tack vare partnernätverket ändå vinna kundprojekten – och de ser gärna fler partner i nätverket!
Den vanligaste typen av uppdrag innebär att konsulten sitter inne i kundens organisation och med kundens system. Sedan har Prevas en relativt stor del inhouse-uppdrag där de tar fram kundunika lösningar som kan vara extremt kunskapskrävande.
I sådana fall är rätt person helt avgörande och de använder sig även här av partnernätverket.
– Kunderna vill ha lösningar som de kan lita på, samtidigt som de litar på Prevas. Går vi i god för någon partners förträfflighet så bryr sig kunden sällan om var de kommer ifrån, säger Jonas Liedberg konsultchef på Prevas. Har du bara gjort ditt förarbete kring kvalitetssäkring av din partner korrekt så är det sällan särskilt känsligt, men det måste finnas en professionell struktur för hanteringen.
Leif Barendt har med sitt företag Lomma Electronic Design arbetat som konsult i närmare 30 år och varit en del av Prevas partnernätverk de senaste 5-6 åren. Hans erfarenhet av uppdragen från Prevas är att de är både intressanta och på en avancerad teknisk nivå.
– Det är alltid bra med utmaningar, speciellt med tanke på att det oftast rör sig om lite längre uppdrag, berättar Leif. Dessutom var det väldigt lätt att söka sig till partnernätverket genom att skicka in CV via deras hemsida.
Med bra införsäljning och god styrning av ingenjörer så har Prevas ofta en fördel jämfört med mäklare som kan sakna domänkunskap och upparbetade kundrelationer.
– Konkurrensen är idag så hög att du alltid måste ha det bästa alternativet, menar Jonas. Att ha ett partnernätverk som Prevas har idag representerar en egen affärsidé.
Förutom faktorer som uppdragslängd och införsäljning så finns det även andra fördelar som nätverkskonsult enligt Leif. Han nämner exempelvis de tillfällen han suttit fullbelagd och varit tvungen att säga nej till kunder som ringt med uppdrag. Idag kan han alltid slussa frågan vidare till Prevas och partnernätverket.
– Dessutom kan jag alltid få stöd vid eventuella tekniska problem, säger Leif. Har jag några frågor kan jag vända mig till Prevas och det finns alltid någon där som kan hjälpa till, komma med synpunkter eller som jag kan diskutera igenom problemet med.
Det här sättet att arbeta ger en glimt av framtidens organisation, där en välutvecklad IT-miljö ger allt bättre förutsättningar för effektiv kvalitetssäkring, referenser och system för smidig inloggning. Enligt Jonas är det en utveckling som kommer att fortsätta eftersom det underlättar för alla parter.
– Kunden får tillgång till en bredare men ändå kvalitetssäkrad palett och Prevas kan möta kunderna på alla plan, avslutar Jonas. Konsulterna i partnernätverket får i sin tur tillgång till ett både efterfrågestyrt och säljdrivet system utan att själva behöva lägga tid på säljarbete och marknadsföring.