Ny forskning från Okta, den ledande oberoende identitetsleverantören, visar att svenska konsumenter vill ha mer kontroll över sin data och att de är villiga att ge upp bekvämlighet för större ägande.
Detta var extra tydligt inom finansiella tjänster där 77 % av svenskarna vill ha mer kontroll – följt av hälso- och sjukvård (73 %) och den offentliga sektorn (70 %) – alla av vilka troligen innehåller känslig eller privat information.
Dessutom vill hälften (50 %) av svenska konsumenter äga och säkra sin data själva, över myndigheter, teknikföretag och ideella organisationer.
Undersökningen belyser den växande friktionen mellan konsumenter och företag när det gäller dataägande, digital upplevelse och integritet. 79 % av svenska respondenter är medvetna om att deras onlineaktiviteter lämnar ett dataspår, men mindre än en av fem (16 %) anger att de skulle använda användarnamn och lösenord för att skydda sin data. Företag behöver ställa om och utvecklas tillsammans med sina kunder för att tillgodose både en bra upplevelse och säkerhet.
Ökande onlinekonton och digitala fotavtryck
Konkurrensen om uppmärksamhet är intensiv för varumärken världen över, där den genomsnittliga svenska onlinekunden har mer än 20 aktiva konton för applikationer och webbplatser. Cirka 84 % av respondenterna har 10 eller fler aktiva konton, och 31 % har 20 eller fler.
Drivna av det fortsatta behovet av att logga in online, skapar svenska konsumenter ständigt nya konton, där yngre användare gör det nästan dubbelt så ofta som äldre demografier. Minst 50 % av respondenterna rapporterar att de har skapat tre eller fler under de tre månader som föregick undersökningen.
Det är tydligt att konsumenternas digitala fotavtryck växer och inte avtar, något som konsumenter är medvetna om. Ungefär 79 % av svenska respondenterna är medvetna om att deras onlineaktiviteter lämnar ett dataspår, och nästan hälften (45%) av respondenterna rapporterar att de försöker vidta åtgärder för att minska det.
“Ju fler konton en användare har, desto större är deras exponering för dataintrång – särskilt när många av dessa konton är glömda eller inte underhålls på annat sätt. Ett intrång på någon av dessa tjänster kan ge en aktör tillgång till en enorm mängd användaruppgifter och tillhörande personuppgifter” kommenterar Mattias Bolander, Nordenchef för Okta.
“Med tanke på konkurrensen om kunduppmärksamhet måste varumärken som vill bygga långsiktiga relationer med kunder vara öppna om vilka data som behövs och hur de används för att säkerställa en privat, säker och bekväm upplevelse. Det är ett grundkrav från konsumenter och något som inte får kompromissas.”
Problem med lösenord och dålig användarupplevelse
Lösenord är en stor källa till frustration för konsumenter. 67 % av svenska svaranden känner sig överväldigade av antalet användarnamn och lösenord de måste hantera. Dessutom rapporterar 41 % av konsumenterna att de minst en gång i månaden inte kan logga in på ett konto eftersom de har glömt sitt användarnamn eller lösenord, nästan en femtedel stöter på detta problem minst en gång i veckan.
Även när konsumenterna kan logga in, finns det friktion – 2 av 5 konsumenter angav att de känner sig frustrerade när de behöver skapa ett lösenord som uppfyller vissa krav, medan en dryg fjärdedel (28 %) rapporterade att de är irriterade över att behöva skapa ett nytt lösenord för varje onlinetjänst. Konfronterade med besvärliga krav och frekventa problem med att logga in, överger konsumenter sina konton.
Men det finns ljusglimtar. 55 % av undersökningens svaranden indikerade att de skulle vara mer benägna att spendera pengar om tjänster erbjöd en enkel, säker och friktionsfri inloggningsprocess. Nästan dubbelt så många yngre konsumenter är benägna att spendera pengar om de erbjuds en bra inloggningsupplevelse jämfört med äldre.
Fler svenskar vänder sig till andra former av autentisering för att känna sig trygga med att deras data är säker. Där multifaktorsautentisering (MFA) har störst stöd bland användarna (34 %), medan social inloggning kom på en andra plats (30 %) och biometrisk autentisering rankas på en tredje plats med cirka 29 %.
Dataskydd – kontroll över bekvämlighet
Undersökningen visar att 80 % av svenska konsumenter inser att företag/webbplatser har olika säkerhetsåtgärder på plats och förstår att vissa varumärken kommer att skydda deras data mer än andra. Men kontroll betyder mycket för dagens konsumenter att när de tvingas välja mellan att kompromissa med kontrollen för bekvämlighet eller tvärtom, föredrar respondenterna att behålla kontrollen.
Användare vill ha friktionsfria, personliga och omedelbara upplevelser när de loggar in på appar och gör köp; samtidigt vill de ha kontroll över vilken data de delar och de vill ha lämpliga säkerhetskontroller på plats för att skydda den.
“För att vara riktigt framgångsrika framöver måste organisationer vara transparenta med användarna om hur digitala identiteter hanteras, inklusive varför data behövs och hur det kommer att användas, och vilka säkerhetsåtgärder som finns på plats för att skydda användarkonton och den privata datan”, fortsätter Bolander.
Digitala plånböcker – ett alternativ?
Med mobilt bank-id kan vi i dag bevisa vår identitet digitalt. Men med en digital plånbok kan alla våra identitetsanknutna uppgifter samlas och styrkas. Digitala plånböcker kan vara ett alternativ för användares önskemål om mer friktionsfria upplevelser – tre fjärdedelar av européerna är positiva till att inrätta en sådan. Studien visar att svenskar är mest positiva i Europa till en digital plånbok, hela 84 procent vill använda en digital plånbok.
32 procent av européer använder redan en digital plånbok dagligen eller veckovis. I Sverige är det dock endast 27 procent som använder en digital plånbok dagligen eller veckovis. Att jämföra med till exempel UK där hela 41 procent använder det på daglig eller veckobasis.