Telenor Sverige har ingått ett förnyat, flerårigt avtal med Discovery som ger Telenors kunder fortsatt tillgång till populära kanaler som Kanal 5, Kanal 9, Discovery Channel och Eurosport.
Det ger även större valfrihet för kunderna att själva kunna välja hur de vill konsumera innehållet, på traditionellt vis eller streamat via mobil, dator eller surfplatta.
– Vi är mycket glada över att ha ett nytt, fördjupat avtal med Discovery. Det är ett framåtblickande avtal som innebär att vi nu kan leverera kanalerna till alla våra kunder, oavsett var man bor och oavsett vilken enhet man vill använda sig av. Avtalet med Discovery är en viktig pusselbit för att vi ska kunna erbjuda ännu smidigare TV-upplevelser till våra kunder, säger Leif Björklund, TV-chef på Telenor.
Det nya avtalet innebär att Telenors kunder har fortsatt tillgång till kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, Eurosport 1, Eurosport 2, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery och Animal Planet HD. Dessutom ger avtalet möjlighet för Telenor att distribuera innehållet via streamingappen Telenor Stream till kunder som föredrar att se på TV via exempelvis dator, mobil eller surfplatta.
– Det har varit mycket bråk mellan andra branschaktörer på senare tid, vilket är negativt för hela industrin. Vår syn är att det är till allas fördel att istället hitta goda samarbetsformer som på riktigt gynnar kunderna i slutändan, i form av attraktivt innehåll och paketeringar med mycket valfrihet och rimliga priser. Våra kundundersökningar visar att 8 av 10 vill ha tillgång till allt innehåll samlat i sin TV-tjänst, och det nya avtalet med Discovery är ett steg på vägen i att möjliggöra det. Telenors ambition är att vara den bästa distributören i en värld där allt fler vill kunna se TV på det sätt som de själva föredrar, oavsett om det handlar om traditionell TV eller streamat via valfri enhet, säger Leif Björklund.
– Detta är ett framåtblickande avtal som både vi och Telenor är nöjda med men det är först och främst ett avtal som gynnar TV-tittarna. Detta garanterar Telenors- och Canal Digitals kunder Sveriges mest älskade underhållning och dessutom den svenska guldjakten från sommar-OS i Tokyo samt trettiotalet matcher från Allsvenskan och Superettan i Kanal 5 och Kanal 9, säger Nicklas Norrby, vd för Discovery Sweden.