Under NAB-mässan i Las Vegas 24-27 april släppte Panasonic mer detaljer kring den 360-graders prototypkamera, som först presenterades på IBC-mässan i september 2016. Kameran planeras att finnas tillgänglig från augusti i år.
Det nya systemet, som består av ett kamerahuvud och en basenhet, använder fyra olika kameror för att producera 360-graders video i okomprimerat 4K med formatet 2:1. Tack vare den realtidsaktiva övertoningsfunktionen och mycket låga fördröjningstiden kan systemet leverera utmärkta bilder, med övertoningar jämförbara med sådana som har skapats i postproduktion. Systemet är anpassat att användas för
livesändning av sport, konserter och andra stora arenahändelser.
4K-bilden (3840×1920) ger en uppslukande upplevelse för tittaren. Kameran använder såväl automatisk kontroll av exponeringen och vitbalansen, som en hög-precisions ’realtids-aktiv övertoning’ för att automatiskt ändra övertoningens position och garantera den mest exakta och naturliga bilden.
Panasonic informerade även om ett nytt tillägg till sortimentet av remote-kameror för utomhusbruk. Full HD-kameran AW-HR140 har en 1/2.86-typ 3MOS broadcast högkänslig sensor och beräknas börja säljas i juni 2017.
Kameran håller broadcast-bildkvalitet med en robusthetsnivå som inte tidigare skådats i ett broadcast-kamerasystem. Den har skydd mot vatten, damm och saltskador, samt är försedd med vindrutetorkare som standard och är dessutom utrustad med har branschen första funktion för pantilt-vibrationskompensation D.I.S.S (Dynamic Image Stabilising System). Detta möjliggör installation i tuffa utomhusmiljöer utan behov av kamerahus.
På NAB-mässan presenterades även ytterligare detaljer om AU-XPD3 expressP2-drive med ThunderboltTM 3-gränssnitt, som beräknas börja levereras i juni 2017.
AU-XDP3 är utformad för att maximera dataöverföringsprestanda på expressP2-kort för 4K- videoinspelning och arbetar ungefär fyra gånger snabbare än USB3.0. Vid tio Gbps kan tre timmars material inspelat i AVC-Intra4K422 (4K/24p) på ett 512-GB expressP2-kort kopieras på omkring sju minuter.
Panasonic stärkte dessutom sitt mixersortiment, i och med lanseringen av live-produktionscentret AV-HLC100, som kombinerar en 1 ME-mixer, kamerafjärrstyrning och ljudmixerfunktioner, samt har både IP- och traditionella in- och utgångar för video.
Live-produktionscentret underlättar för 1-personsdrift, särskilt vid produktioner med fjärrstyrda kameror till livesändningar. Det fungerar direkt med Panasonics PTZ- och systemkameror, som hittar och automatiskt kopplar ihop dem över IP eller via SDI.
Slutligen tillkännagav Panasonic att de har tilldelats europeiska distributionsrättigheter till ARCAM genom AR+.
Det exklusiva avtalet, som utesluter Frankrike, kommer att omfatta robotkamerasystem parade med Panasonic-studiokameror, där företaget riktar det sammanslagna erbjudandet mot nyhets- och sportstudios, samt mot konserter, underhållningsshower och animeringsspecialister.
För mer information om Panasonic Broadcast och Pro-AV produkter, vänligen besök: http://business.panasonic.se/professional-camera/products-and-accessories/broadcast-and-proav