Panasonic satsar på live-produktioner

Panasonic satsar på live-produktioner

Publicerat av: Redaktionen

Under NAB-mässan i Las Vegas 24-27 april släppte Panasonic mer detaljer kring den 360-graders prototypkamera, som först presenterades på IBC-mässan i september 2016. Kameran planeras att finnas tillgänglig från augusti i år.

Det nya systemet, som består av ett kamerahuvud och en basenhet, använder fyra olika kameror för att producera 360-graders video i okomprimerat 4K med formatet 2:1. Tack vare den realtidsaktiva övertoningsfunktionen och mycket låga fördröjningstiden kan systemet leverera utmärkta bilder, med övertoningar jämförbara med sådana som har skapats i postproduktion. Systemet är anpassat att användas för

Panasonic satsar på live-produktioner

AW-360C10

livesändning av sport, konserter och andra stora arenahändelser.

4K-bilden (3840×1920) ger en uppslukande upplevelse för tittaren. Kameran använder såväl automatisk kontroll av exponeringen och vitbalansen, som en hög-precisions ’realtids-aktiv övertoning’ för att automatiskt ändra övertoningens position och garantera den mest exakta och naturliga bilden.


Panasonic informerade även om ett nytt tillägg till sortimentet av remote-kameror för utomhusbruk. Full HD-kameran AW-HR140 har en 1/2.86-typ 3MOS broadcast högkänslig sensor och beräknas börja säljas i juni 2017.  


Kameran håller broadcast-bildkvalitet med en robusthetsnivå som inte tidigare skådats i ett broadcast-kamerasystem. Den har skydd mot vatten, damm och saltskador, samt är försedd med vindrutetorkare som standard och är dessutom utrustad med har branschen första funktion för pantilt-vibrationskompensation D.I.S.S (Dynamic Image Stabilising System). Detta möjliggör installation i tuffa utomhusmiljöer utan behov av kamerahus.

 

På NAB-mässan presenterades även ytterligare detaljer om AU-XPD3 expressP2-drive med ThunderboltTM 3-gränssnitt, som beräknas börja levereras i juni 2017.

 

AU-XDP3 är utformad för att maximera dataöverföringsprestanda på expressP2-kort för 4K- videoinspelning och arbetar ungefär fyra gånger snabbare än USB3.0. Vid tio Gbps kan tre timmars material inspelat i AVC-Intra4K422 (4K/24p) på ett 512-GB expressP2-kort kopieras på omkring sju minuter.

                                   

Panasonic stärkte dessutom sitt mixersortiment, i och med lanseringen av live-produktionscentret AV-HLC100, som kombinerar en 1 ME-mixer, kamerafjärrstyrning och ljudmixerfunktioner, samt har både IP- och traditionella in- och utgångar för video.

Live-produktionscentret underlättar för 1-personsdrift, särskilt vid produktioner med fjärrstyrda kameror till livesändningar. Det fungerar direkt med Panasonics PTZ- och systemkameror, som hittar och automatiskt kopplar ihop dem över IP eller via SDI.

 

Slutligen tillkännagav Panasonic att de har tilldelats europeiska distributionsrättigheter till ARCAM genom AR+.

 

Det exklusiva avtalet, som utesluter Frankrike, kommer att omfatta robotkamerasystem parade med Panasonic-studiokameror, där företaget riktar det sammanslagna erbjudandet mot nyhets- och sportstudios, samt mot konserter, underhållningsshower och animeringsspecialister.

 

För mer information om Panasonic Broadcast och Pro-AV produkter, vänligen besök: http://business.panasonic.se/professional-camera/products-and-accessories/broadcast-and-proav

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00