Med hjälp av AI lägger vi mindre tid på manuella uppgifter och sparar 2,5 timme per dag.
Detta enligt Hubspot senaste rapport “State of the AI Report” som undersökt attityder till AI bland marknadsförare – hur tekniken används och vilken inverkan den kommer att ha på vårt sätt att arbeta i framtiden.
I genomsnitt lägger marknadsförare fem timmar per dag på manuella, administrativa eller operativa uppgifter.
Genom AI kan de lägga mindre tid på dessa uppgifter och få 2,5 per dag till lägga mer tid på de viktigaste delarna av sin roll (88 procent), de delar av jobbet som de tycker bäst om (85 procent) och på de kreativa aspekterna av sin roll (83 procent).
– En tredjedel (35 procent) använder generativa AI för att få idéer eller inspiration, medan en fjärdedel använder den för att påbörja stycken som de själva sedan kan utveckla. Men det som är spännande att se är att oavsett vilken tillvägagångssätt man har så sparar marknadsförare i genomsnitt minst tre timmar per projekt, säger Pernilla Jungåker som är marknadsansvarig för Hubspot i Norden och Benelux-regionen.
De marknadsförare som använder AI är effektivare i sitt arbete. 63 procent av de som använder generativ AI för att skapa innehåll säger att det fungerar bättre än innehåll som skapats utan generativ AI. Samtidigt säger 89 procent att det förbättrar kvaliteten på deras innehåll och 83 procent säger att det hjälper dem att skapa betydligt mer innehåll än vad de skulle kunna göra utan det.
– AI blev tillgängligt på bred front precis när företagen började kämpa för att hålla jämna steg med inflationen och försämrade budgetramar. Genom att öka de anställdas produktivitet och effektivitet gör AI det möjligt för företag att göra mer med mindre, säger Pernilla Jungåker.
Utanför marknadsföringen säger 85 procent av de säljare som använder AI att det gör deras nykundsbearbetning effektivare. AI gör även att de kan ägna mer tid åt just försäljning (79 procent) och att det hjälper dem att bygga upp en relation snabbare (72 procent).
Omkring 62 procent av alla företagsledare har redan investerat i AI som deras anställda kan använda. Av dessa 62 procent är det 71 procent som rapporterar en positiv avkastning på investeringen (ROI) och 72 procent säger att det gör deras anställda mer produktiva.