Många företag har svårt att hitta balansen mellan att erbjuda digital innovation och samtidigt upprätthålla en säker upplevelse för sina kunder.
Det framgår av en ny rapport från Akamai Technologies. Rapporten visar också att de företag som lyckas erbjuda säkra tjänster och samtidigt framstår som innovativa, kan se fram emot en starkare tillväxt än sina konkurrenter.
Den nyligen släppta rapporten har gjorts av Forrester Consulting på uppdrag av Akamai och omfattar drygt 350 globala IT-företag.
– Med hjälp av forskningen från Forrester har vi på Akamai tagit fram en metod för att utvärdera hur digitalt moget ett företag är, baserat både på vilken digital erfarenhet och säkerhet de kan erbjuda. Många företag har svårt att hitta en balans mellan att framstå som innovativa och samtidigt erbjuda säkerhet. Det här gäller även svenska företag, även om de inte omfattas av den här undersökningen, säger Erik Henriksson, kundansvarig på Akamai.
Undersökningen i korthet:
- Lågt förtroende: Mer än en tredjedel av de tillfrågade cheferna känner att de bara har ett måttligt förtroende hos sina kunder, vilket till stor del beror på misstankar kring hur företagen hanterar data.
- Brist på säkerhetsförtroende ger minskade intäkter: Kunderna känner sig naturligt nog tryggare med att dela data med företag som de fullt ut litar på. När företagen misslyckas med att leverera säkerhet påverkas deras varumärke, kundförtroende och till och med deras intäkter negativt. Undersökningen konstaterar intäktsminskningar med upp till 25 procent.