Säsongen för ”CEO fraud” – här är tipsen för att undvika dom
Hem SÄKERHETSEXPERTEN LEIF TALAR Säsongen för ”CEO fraud” – här är tipsen för att undvika dom

Säsongen för ”CEO fraud” – här är tipsen för att undvika dom

Publicerat av: Redaktionen

Nu är vi tillbaka från semester, nu är det säsong för CEO Fraud.

Den som är ansvarig för ekonomin har nu högt tryck. Under den här tiden på året är det rena guldgruvan för mail scams som ”CEO Fraud”.

Vi tog kontakt med IT-säkerhetsexperten Leif som förklarade vad CEO fraud var för något. En enkel förklaring av CEO fraud är att brottslingarna kartlägger företaget, dess ledare, kunder, anställda och leverantörer. De använder sig sedan av

Säsongen för ”CEO fraud” – här är tipsen för att undvika dom

Leif Jensen, Cheif Business Officer ESET Nordic

emaiESETls och låtsas vara CEO på företaget. Brottslingen använder sig oftast av en liknande mailadress som den riktiga CEO har. Brottslingen som låtsas vara CEO skickar mail där de frågar om pengar.

En teknik som brottslingarna använder sig ofta av är att skapa en stressig situation så att den anställda inte märker de små avvikande detaljerna som till exempel att det är från en annan mailadress. I vissa fall kan brottslingarna även hacka sig in i en pågående konversation och behöver inte en ny mailadress när de försöker scama en.

Den här typen av scam är väldigt vanlig och händer mycket mer under sommarsäsongen. Antalet enskilda fall är svårt att få statistik på men Stockholms universitet meddelade efter sommaren 2022 att de fått flertal fall av CEO fraud och uppmanade alla på sin hemsida att vara extra vaksamma. År 2022 mottog FBI 21 832 CEO fraud klagomål, med uppskattade förluster på totalt mer än 2,7 miljarder dollar (enligt FBI Crime Report 2022, 2022_IC3Report.pdf).

Så vad ska man göra för att undvika att falla för den här typen av scam. IT-säkerhetsexperten Leif gav sina tips för att undvika dessa typer av fall.

IT-säkerhetsexperten Leifs tips:

  • När man får ett mail angående en banköverföring som verkar lite skum så ska man alltid ringa direkt till personen och dubbelkolla.
  • Får man minsta misstanken att det är scam så ska man ringa personen.
  • Informera anställda. Säkerheten bör tas på större allvar och informationen bör uppdateras konsekvent i varje företag.
  • IT-återförsäljare borde informera sina kunder mer om säkerheten.
  • Ha fler än en person när det handlar om ekonomifrågor. När en transaktion görs via företaget kan det vara bra att ha två personer som måste godkänna innan det överförs. På så sätt är det två personer som kan upptäcka om det är en scam eller inte.
  • Spamfinder kan inte stoppa den här typen av mail så man bör alltid vara uppmärksam.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00