Edgeteknik är på väg att transformera telekommarknaden.
De operatörer som inte har formulerat edgestrategier gör bäst i att sätta i gång med det ögonaböj, skriver Daniel Breum, Nordenchef på Vertiv.
Applikationer och data som hanteras i kanten av nätverken, kallas ”edge computing”, blir allt viktigare för teleoperatörer. Rent konkret handlar det om att flytta ut servrar och datalagring från stora datacenter och placera utrustningen närmare datakällorna. Ett principexempel är IoT-implementationer med mindre ”edgecenter” i närheten av stora mängder sensorer.
Vertiv samarbetade nyligen med teknikkonsult- och analysföretaget Omdia, om att undersöka hur edgetekniken påverkar teleoperatörerna. I undersökningen som utfördes framkommer det att edgedatacenter upptog 1,2 procent den globala leveranserna av rackenheter redan 2018. Man räknar med en fördubbling till 2023. Det kanske inte låter som så mycket, men det finns undersökningar som förutspår ett värde för edgemarknaden på 600 miljarder dollar, cirka 5,6 biljoner kronor, 2024.
Omdia finner också att de viktiga teleoperatörerna redan har formulerat omfattande strategier för användning av edgeteknik. På AT&T tror man till exempel att nästa logiska steg för edgelösningar, i samband med transformation av nätverk och utökad virtualisering, blir att edgenoder kommer att finnas i företagets nätverk, alltså inte i kundernas egna infrastruktur.
Undersökningen visar också att edgetekniken är komplex och att det ännu inte finns några allmänt accepterade definitioner av hur lösningarna bör vara utformade. Det leder så klart till osäkerhet för teleoperatörerna.
En sak har man i alla fall klart för sig: även om teleoperatörerna tror att den egna typen av företag kommer att bli den viktigaste för att dra in pengar på edgeteknik, så ser man även företag som bygger applikationer och leverantörer av publika molnplattformar som viktiga aktörer. 36 procent av teleoperatörerna i undersökningen tror att den egna typen av företag blir viktigast på edgemarknaden. 30 procent tror på utvecklarna av applikationer och 25 procent på molnföretagen.
Allt är inte guld som glimmar. Omdia påpekar också att edgeteknik kan utgöra en störande faktor och till och med ett hot för teleoperatörer, speciellt om de inte är förberedda på det pågående teknikskiftet.
Den goda nyheten som undersökningen slår fast är att potentialen på längre sikt är god för användning av edgeteknik. Visst kommer teknikskiftet att medföra en del problem, men som den pågående coronakrisen demonstrerar så rullar verksamheten på trots det.
För att vara konkret är slutsatsen att teleoperatörer som inte lär sig och satsar på edgeteknik inte bara kommer att missa intäkter. De kommer att bli akterseglade eftersom de inte kan erbjuda en viktig del av den infrastruktur som kunderna vill ha tillgång till.
Daniel Breum, Nordenchef på Vertiv, ett företag som erbjuder produkter och tjänster för datacenter.