Nästan tre fjärdedelar (70 procent) av alla företag har svårt att utnyttja värdet i sin data vilket har en direkt påverkan på deras möjligheter att skapa innovation och förnya sig, enligt 100 tillfrågade chefer i ledningsfunktion bland Forbes topp-2000-företag i Europa.
30 procent av de tillfrågade cheferna i ledningsfunktion uppger att kostnadsreduktion är deras främsta strategiska mål.
Med en potentiell lågkonjunktur under uppsegling kan bättre utnyttjande av data vara ett sätt att främja kortsiktig och långsiktig innovation. Majoriteten av cheferna upplever att de verksamheter som prioriterar datadrivet beslutsfattande tar över en allt större del av marknaden. 58 procent av dem oroar sig också för att den egna verksamheten ska hamna på efterkälken om man inte utnyttjar den data man har på ett bättre sätt. Framför allt eftersom många menar att oförmågan att förnya sig kan leda till att företag får svårigheter att tävla med sina främsta konkurrenter.
En oförmåga att omsätta idéer till nya produkter, tjänster och strategier fortsätter att hota många verksamheter. Glappet mellan innovation och genomförande, som först avslöjades i Bayes Business Schools och VMwares rapport från 2018, Innovating in the Exponential Economy, har vuxit för de verksamheter som inte fullt ut utnyttjar sin data. Fyra av de sju viktigaste affärsmålen de närmaste två åren kräver korrekt, relevant och aktuell information som underlag för beslutsfattandet. De tillfrågade ledarna menar att det handlar om allt från att förstå och kunna effektivisera arbetet lokalt till att utveckla kundupplevelserna.
- De allra flesta företag lider inte av idébrist, men trots framsteg i genomförandet av idéerna kvarstår gapet mellan innovation och genomförande, framförallt på grund av brist på digitala möjligheter, oflexibel infrastruktur och olika begränsningar och risker förknippade med datasuveränitet och regelefterlevnad, säger Professor Feng LI, Chair of Information Management på Bayes Business School at City, University of London. Att ha för mycket data har intressant nog visat sig vara ett av de största hindren för företagen, och det nuvarande tekniska överflödet som många organisationer upplever hindrar dem från att bli mer datadrivna, vilket resulterar i att strategiska möjligheter missas.
Hindren för datadriven innovationsframgång
De största hindren som ledningsgrupper flaggar för är att organisationerna har för mycket data (83 procent), svårigheter att få tillgång till rätt data (74 procent), och tekniska begränsningar (60 procent). Datasuveränitet, där data som lagras eller samlas in är föremål för integritetslagar och styrningsstrukturer inom en nation, bransch eller en organisation, är också ett stort problem för att företag ska få full utväxling på sin data.
- Innovationen kan inte pausas, särskilt inte i ekonomisk nedgång, säger Joe Baguley, VP & CTO EMEA på VMware. Innovation måste finnas i ett företags DNA och det kräver tid, rätt kultur, rätt processer och den rätta tekniken för att den ska lyckas och bli framgångsrik. Innovation är inte bara bra att ha, utan något som är en förutsättning för att vara konkurrenskraftig, attrahera och behålla rätt anställda, samt för att skapa värde för verksamheten.
Minska gapet mellan innovation och genomförande
Verksamheter som vill reda ut hur data hämmar deras innovationsinsatser rekommenderas att fokusera på människor, processer och teknik för att överbrygga klyftan mellan idéer och genomförande. När den kopplingen skapas kan verksamheter inte bara realisera värde från sin data utan också använda den för att nå än högre nivåer av innovation.