I månadens ”Utblick: Digitalisering” kan vi läsa om de ekonomiska fördelarna som kan komma av att fortsatt låta personal arbeta på distans och några av de element som företag använder sig av för att nyttja fördelarna med en övergång till molnet.
Fördelar med en distribuerad personalstyrka
Kostnaderna för att bygga och utveckla stora kontorsmiljöer är höga, man uppskattar att kostnaderna för förvärv och underhåll av själva fastigheterna ligger någonstans mellan 1-13 procent av omsättningen.
I nuläget arbetar många på distans och kommer, som det ser ut för tillfället, att fortsätta göra det under en oöverskådlig framtid. Ett stort antal företag tar nu steget mot att genomföra ett permanent skifte till att deras anställda kommer att spendera mer tid på distans. TCS kom nyligen ut med sin egen vision där målsättningen är att endast 25% av deras anställda kommer befinna sig på TSC kontor samtidigt 2025.
För många företag har minskad omsättning varit ett resultat av den pågående pandemin. Ett sätt att hitta en ekonomisk lösning på detta kan vara att omvärdera behovet av ett fysiskt kontor för alla anställda. I uppskattningar av gjorda av TCS så kan ett företag, som omsätter 20 miljarder dollar årligen, spara 50 miljoner dollar i administrationskostnader och andra allmänna kostnader:
- En undersökning gjord av Global Workplace Analytics visar att en genomsnittlig arbetsgivare kan spara 11,000 dollar per år för varje anställd som spenderar halva sin arbetstid på distans.
- Produktiviteten kan öka när personal inte behöver lägga tid på att ta sig fram och tillbaka från arbetsplatsen.
- När personal arbetar på distans får globala företag en geografisk flexibilitet som kan hjälpa dem i att hitta nya affärsmöjligheter, nya medarbetare och skapa starkare, diversifierat team.
- En distribuerad arbetsstyrka främjar i högre grad flexibilitet i att kunna anpassa och leverera lösningar var som helst och när som helst.
- Minskade kostnader för resor och transport, samtidigt som klimatavtrycket minskar.
Att permanent övergå till distansarbete för delar av ett företags personal kan alltså leda till betydande vinster ur många avseenden. Du hittar fler insikter om fördelarna med en distribuerad personalstyrka här: https://www.tcs.com/perspectives/articles/9-financial-benefits-of-retaining-the-work-from-anywhere-distributed-workforce-model
Så drar företagen nytta av molntekniken
Stora företag runt om i världen har påskyndat övergången till molnet som en del av deras digitala transformation och som ett resultat drar de nu nytta av ett antal viktiga nya funktioner och får affärsfördelar. Men samtidigt ser många företag, efter att ha gått över till molnet, sina kostnader stiga medan nya, oväntade affärsutmaningar uppstår. Varför? I allmänhet uppgav företag som inte lyckades nyttja fördelarna med sina molninitiativ att de inte sett över och anpassat den övergripande strategin innan de påbörjade resan mot molnet.
Molnteknik har utan tvivel blivit en viktig del inom IT för företag i alla storlekar. Globalt förväntas investeringar i molnteknik att växa från uppskattningsvis 371,4 miljarder dollar 2020, till 832,1 miljarder dollar år 2025. Den pågående Covid-19-pandemin verkar inte heller ha någon större påverkan på molninvesteringarna. Ungefär en tredjedel av de 167 nordamerikanska företagen, som undersöktes i mars av IDC, menade att de förväntade sig öka sina molninvesteringar på grund av pandemin och ytterligare en fjärdedel förväntade sig ingen inverkan alls.
Molntekniken har utvecklats mycket sedan introduktionen för mer än ett decennium sedan och ett antal företag har använt sina möjligheter för att:
- Introducera nya produkter och tjänster på marknaden.
- Utveckla personliga digitala kundupplevelser.
- Gör realtidsjusteringar av försörjningskedjor.
- Minska risken med investeringar i ny teknik. Molnet kan minska kostnaderna för att testa nya teknikdrivna produkter och tjänster eftersom dess datainfrastruktur och plattformar kan användas och anpassas efter behov.
- Sänka driftskostnaderna.