Två av tre svenskar använder mobilen var eller varannan gång de söker information om företag på internet.
Samtidigt saknar fortfarande vart femte svenskt företag en mobilanpassad hemsida. Det visar den nya rapporten Svenska företag på webben 2018 från webbhotellet Loopia.
– Att så många svenskar använder mobilen när de söker information på webben visar hur viktigt det är för företag att se över och anpassa sin hemsida efter mobila enheter. Företaget riskerar annars att bli mindre synliga online och gå miste om potentiella kunder som söker sig vidare efter andra, mer användarvänliga alternativ, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.
I en ny rapport från Loopia, Svenska företag på webben 2018, har svenska företags närvaro på webben undersökts och ställts mot hur svenskarna använder internet idag och hur deras förväntningar på företags webbnärvaro ser ut. Rapporten syftar till att ge företag insikt i hur de bör prioritera sin satsning på webben för att tillgodose nuvarande och blivande kunders förväntningar.
Hemsida och närvaro på Google viktigt för företagen enligt svenskarna
Nära två av tre svenskar anser att det är mycket viktigt att företag är aktiva på webben med en hemsida. Fler än hälften, 54 procent, tycker också att synlighet i sökmotorer som till exempel Google är mycket viktigt för företagen. Majoriteten av de tillfrågade företagen har en hemsida i dag och en tredjedel har optimerat sin hemsida för att synas väl i sökmotorer. 14 procent av företagen saknar dock fortfarande en hemsida och av dessa företag har mer än hälften inga planer på att skaffa en hemsida inom det närmsta året.
– Dagens internetanvändare förväntar sig att hitta allt de behöver på webben. En mobilanpassad hemsida med kontaktuppgifter och information om produkter och tjänster bör därför prioriteras av företagen, dels för att signalera förtroende och dels för att bli enklare att hitta på internet av nuvarande och blivande kunder, säger Jimmie Eriksson.
Sammanfattning: Tre anledningar att mobilanpassa företagets hemsida
1. Allt fler svenskar surfar från mobilen och förväntar sig då att företags hemsidor är mobilanpassade.
2. Mobilanpassade hemsidor premieras bland Googles mobila sökresultat.
3. En mobilanpassad hemsida förbättrar köp- och användarupplevelsen för nuvarande och nya kunder.