Volvo som officiell partner till helelektriska FIA World Rallycross Championship (

Volvo som officiell partner till helelektriska FIA World Rallycross Championship

Publicerat av: Redaktionen

Volvo Construction Equipment blir partner till helelektriska FIA World Rallycross Championship

Som officiell partner till helelektriska FIA World Rallycross Championship (World RX) får Volvo Construction Equipment (Volvo CE) nu möjlighet att visa upp den fulla potentialen hos sina eldrivna anläggningsmaskiner på en global scen.

• Volvo CE tecknar ett treårigt avtal om att bli officiell leverantör av bygg- och anläggningsmaskiner till helelektriska rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross Championship.

• Tävlingarna kommer att hållas på ikoniska racingbanor från juli till slutet av 2022, och expanderar därefter till ytterligare marknader under efterföljande säsonger.

• Det här skapar en gemensam plattform för alla som är starkt engagerade i att driva på elektrifiering och hållbarhet inom anläggningsindustri och motorsport.

Ett partnerskap för att accelerera elektrifieringen

Det här är första gången som FIA World Rallycross Championship körs helt elektriskt, viilket också blir startskottet för en ny era inom hållbar racing. Det treåriga partnerskapet ger Volvo CE möjlighet att testa ny mark inom motorsportens rafflande värld med några av sina mest innovativa och branschledande lösningar inom eldrivna anläggningsmaskiner.

World RX har alltid varit en publikvänlig sport där specialdesignade bilar har tävlat på arenor med korta banor bestående av asfalt och grus. Nu görs tävlingen om helt för att nå ut till en yngre och mer mångfacetterad publik.

Volvo som officiell partner till helelektriska FIA World Rallycross Championship (Arne Dirks, vd för World RX, säger: ”Vi är mycket stolta över att få Volvo CE som vår officiella samarbetspartner. Volvo CE är helt rätt för World RX och ansluter sig till oss i ett avgörande ögonblick när världsmästerskapet för första gången blir helt elektriskt. Vi delar båda ett starkt engagemang för hållbarhet, dessutom kommer Volvo CE att arbeta tillsammans med oss i några mycket spännande och, än så länge, topphemliga projekt som kommer att kickstarta den här nya eran inom rallycross på ett sensationellt sätt. Det är vi övertygade om.”

Förändringen börjar här

Volvo CE avser att använda tävlingen för att bli än mer hållbara, säkrare, mer jämlika och mångfaldiga. Precis som rallycrossbilarna har Volvo CE ett imponerande track-record inom högpresterande lösningar för terrängkörning och den internationella rallytävlingen blir därför en naturlig plattform för att ge en global publik inblick i företagets växande utbud av elektriska anläggningsmaskiner och innovativa tjänster.

Bill Law, Head of Brand, Marketing & Communications på Volvo CE, menar: ”Den globala elektrifieringen måste genomföras och det är brådskande – och vi vet att mer hållbara lösningar inom bygg och anläggning är en viktig del för att driva på den förändringen. Därför är vi glada över samarbetet med det nu helelektriska FIA World Rallycross Championship. Tävlingen delar vårt engagemang där vi inte enbart vill visa på kraften i dagens elektromobilitet, utan också hur vi kan arbeta tillsammans för att bygga den värld som vi vill leva i.”

Spännande resa framför oss

Säsongen inleds med ett lanseringsevent på den klassiska svenska banan i värmländska Höljes, därefter bär det av till Tysklands berömda Nürburgring, Hell i Norge, Riga i Lettland, Montalegre i Portugal, Spa-Francorchamps i Belgien och ytterligare en plats som ännu inte har meddelats.

Hållbart och digitalt

Som en del av en gemensam hållbarhetsplan kommer samarbetsparterna att sträva efter att begränsa utsläppen från transporter, resor och logistik vid tävlingarna. Dessutom vill man att fler ska få ta del av upplevelsen. Volvo CE kommer att bjuda in lokala kunder att delta i tävlingar och roadshower. Med digitala verktyg, inklusive tävlingens RX+ livestreamingplattform, bjuder man också in en bredare publik att njuta av loppen virtuellt.

”Integrationen av det fysiska evenemanget och den digitala upplevelsen gör att World RX passar bra in i vår nya marknadsföringsstrategi som återspeglar hur vi vill nå alla våra målgrupper på ett engagerande och spännande sätt”, säger Bill Law, Head of Brand, Marketing & Communications på Volvo CE.

Swecon har under åren 2018-2021 varit titelsponsor för den svenska deltävlingen i rallycross-VM som avgörs varje år i värmländska Höljes. I år körs tävlingen den 2-3 juli och blir samtidigt premiären för den nya helelektriska klassen RX1.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00