Taigatechs AI-lösning redo för marknaden

Taigatechs AI-lösning redo nu för marknaden

Publicerat av: Redaktionen

Nu är lösningen som med hjälp av AI digitaliserar flödet och ökar råvaruutnyttjandet hos sågverk redo för marknaden. 

– Målet är första lansering i sommar, säger Christoffer Johnsson, vd och en av grundarna i Taigatech.

Göteborgsbaserade startupen Taigatech har utvecklat en lösning som med hjälp av kameror kan identifiera enskilda timmerstockar hela vägen genom sågverket.

Mjukvaran som används för att utföra matchningen baseras på världsledande AI-teknik.

Taigatechs AI-lösning redo för marknaden– Vår lösning bidrar till en mer hållbar skogsindustri, med bättre virkeskvalitet och en effektiv resursanvändning, säger Christoffer Johnsson, företagets vd och en av grundarna.

Taigatech har testkört sin lösning på Moelvens sågverk i Mockfjärd. Nu paketeras tekniken från prototyp till industriell produkt inför lansering av en första produktversion.

– Det känns oerhört kul att vara i slutspurten med vårt första applikationsområde. Samtidigt fortsätter arbetet med att utveckla och paketera fler erbjudanden, säger Christoffer Johnsson.

Sommaren 2021 gick Göteborgsbaserade it-konsultbolaget Annevo in som delägare i Taigatech. Christoffer Johnsson berättar att man nu är i samtal med andra potentiella investerare. Målet är att attrahera 2-3 miljoner kronor som ska användas till att växla upp marknadssatsningen.

– Jag ser gärna affärsänglar med kopplingar till skogsindustrin som delägare, men vi är också öppna för exempelvis venture capital-bolag.

Hösten 2021 deltog Taigatech i Forest Business Accelerator, BizMakers program som ger startups möjlighet att verifiera och utveckla skogliga koncept och hållbara tekonologier i nära samarbete med branschledande företag som verkar på en global marknad.

– Vi letade inkubatorer med inriktning mot just skog, därför kändes det så klockrent för oss, säger Christoffer Johnsson.

Han berättar att programmet hjälpt Taigatech att växla upp rejält när det gäller det affärsmässiga.

– Vi fick en massa ny kunskap om hur man ska tänka i relationen till kunder och hur man bäst gör affärer med industrin.

Programmets partnerbolag SCA, RISE Processum och IBM bidrog även med kunskaper inom produktutveckling och produktpaketering.

– Vi har fått ett ovärderligt nätverk för framtiden, säger Christoffer Johnsson.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00