Adobe och Nvidia, två långvariga samarbetspartners inom forskning och utveckling, meddelade på tisdagen ett nytt partnerskap för att frigöra kraften i generativ AI för att ytterligare utveckla kreativa arbetsflöden.
Adobe och Nvidia kommer tillsammans att utveckla en ny generation av avancerade generativa AI-modeller med fokus på djup integration i applikationer som världens ledande kreatörer och marknadsförare använder.
Några av dessa modeller kommer att utvecklas gemensamt och lanseras på marknaden via Adobes flaggskeppsprodukter Creative Cloud som exempelvis Adobe Photoshop, Adobe Premiere Pro och Adobe After Effects, samt via Nvidias nya molntjänst NVIDIA Picasso för en bredare räckvidd för tredjepartsutvecklare. Partnerskapets prioriteringar är att stödja den nya teknikens lönsamhet och säkerställa innehållstransparens och innehållsreferenser som drivs av Adobes initiativ för innehållsautenticitet.
Nvidia Picasso är en del av NVIDIA AI Foundations molntjänster för generativ AI som presenterades idag och låter användare bygga och distribuera generativa AI-drivna bild-, video- och 3D-applikationer med avancerade text-till-bild-, text-till-video och text-till-3D-funktioner för att öka produktiviteten för kreativitet, design och digital simulering genom enkla API:er i molnet.
-Adobe och Nvidia har en lång historia av samarbete för att utveckla tekniken för kreativitet och marknadsföring, säger Scott Belsky, strategichef och EVP, Decsign and Emerging Products, Adobe.
-Vi är glada över att samarbeta med dem på sätt där generativ AI kan ge våra kunder fler kreativa alternativ, påskynda deras arbete och hjälpa till att skala upp innehållsproduktionen, fortsätter Scott Belsky.
-Generativ AI ger kraftfulla nya verktyg för att möjliggöra oöverträffad kreativitet, säger Greg Estes, VP, Corporate Marketing and Developer Programs, Nvidia.
-Med Nvidia Picasso och Adobe-verktyg som Creative Cloud kommer vi att kunna ge företag den transformerande kapaciteten av generativ AI för att hjälpa dem att utforska fler idéer för att effektivt producera och skala upp kreativt innehåll och digitala upplevelser, säger Greg Estes.
Adobe Firefly
Tidigare idag presenterade Adobe sin nya familj av kreativa generativa AI-modeller, ”Adobe Firefly”, med betaversionen av den första modellen som till en början fokuserar på generering av bilder och texteffekter som är utformade för att vara säker för kommersiell användning. Firefly kommer att ge ännu mer precision, kraft, snabbhet och enkelhet direkt i arbetsflöden i Adobe Creative Cloud, Adobe Document Cloud och Adobe Experience Cloud som involverar skapande och ändring av innehåll.
Genom att lägga upp några av Adobe Fireflys modeller på Nvidia Picasso optimeras prestandan och det skapas högkvalitativa tillgångar för att uppfylla kundernas förväntningar. (För mer information om Firefly, inklusive hur den tränas och hur den lyfter skaparnas roll, se det här blogginlägget.)
Adobe utvecklar också nya generativa AI-tjänster för att hjälpa till att skapa video- och 3D-tillgångar för att hjälpa marknadsförare att skala upp och personalisera innehåll för digitala upplevelser genom att förbättra arbetsflöden för marknadsföring från början till slut.
Initiativ för autenticitet av innehåll
Adobe grundade Content Authenticity Initiative (CAI) för att utveckla öppna industristandarder för att fastställa attributions- och innehållsreferenser. Med hjälp av Content Credentials som CAI lägger till i innehåll vid insamling, skapande, redigering eller generering kommer människor att ha ett sätt att se om innehållet har genererats eller ändrats med hjälp av generativ AI. Adobe och Nvidia, tillsammans med 900 andra medlemmar i CAI, stöder Content Credentials så att människor kan fatta välgrundade beslut om det innehåll de möter.