Episerver förstärker Digital Experience Cloud-plattformen med Episerver Campaign, en ny lösning för hantering av kampanjer i flera kanaler integrerat med webb och e-handel.
I dag har webben en central roll i de flesta marknadskampanjer, men ofta finns stora brister i kopplingen mellan olika system och arbetsflöden som gör det svårt att genomföra flerkanalskampanjer. Nya Episerver Campaign löser detta genom integrerade verktyg för att styra kommunikationen till den kanal som kunden föredrar, med långt driven personalisering, automation och samordning med webb och e-handel.
– I praktiken är det ofta svårt att hantera flerkanalskampanjer från en gemensam plattform. Med Episerver Campaign löser vi upp knutarna och gör det möjligt att arbeta integrerat på ett effektivt sätt och ta hjälp av automation, säger Adam Blomberg, Director, Strategic Initiatives på Episerver.
Med relativt enkla åtgärder går det att öka försäljningen med 5-10 procent för en typisk mailkampanj. Engagemanget kan förbättras bland annat genom att sända i precis rätt tid och att formatera meddelanden med hänsyn till olika skärmar och enheter. Många meddelanden fastnar också helt i onödan i skräppost- och spamfilter. Att detta inte alltid blir åtgärdat kan bero på att det uppfattas som krångligt och kostsamt merarbete, men om funktionerna finns integrerade med kampanjhanteringen kan det enkelt bli en del av de löpande rutinerna.
Episerver Campaign har ett grafiskt designverktyg som gör det enkelt att skapa arbetsflöden även för komplexa kampanjer med långt driven automation.
– Vår tanke är att onlinemarknadsförare och e-handlare själva ska kunna göra hela jobbet i en miljö där de är bekväma och med verktyg som inte kräver utvecklarkompetens, säger Adam Blomberg.
Episerver Campaign kan också förbättra säkerheten kring privata användardata och skyddet för strategisk information om marknadsföringen. Alla data ryms i Digital Experience Cloud och behöver inte exporteras till externa system som hanterar vissa funktioner. Lösningen är certifierad enligt informationssäkerhetsstandarden ISO 27001. Episerver Campaign passar även för offentliga verksamheter där email och SMS är viktiga kommunikationskanaler, exempelvis för bekräftelser och påminnelser om tidsbokningar.
Exempel på möjligheter med Episerver Campaign:
- Kundanpassad händelsestyrd kommunikation (kombinerat med Episerver Reach): Reaktivering av kunder, personligt meddelande vid övergiven varukorg, välkomstmeddelanden, födelsedagskampanjer.
- Storskaliga marknadskampanjer i flera kanaler: Koordinerad kommunikation med email. pushmeddelanden i appar och SMS, aktivitetsbaserade kampanjer med personaliserade meddelanden och anpassad schemaläggning, riktade budskap mot olika kundsegment
- Säljdrivande e-handelskampanjer: Email med produkterbjudanden, individuella produktrekommendationer, email för merförsäljning genom up-sell och cross-sell, automatiskt generade rabattkoder