-
Ford testar AI-teknik för att göra det möjligt för elbilar som tillverkas vid Fords elektrifieringscenter i Köln, Tyskland att köra av löpande bandet utan att någon sitter vid ratten
-
Automatiserad körning kan förbättra effektiviteten och säkerheten vid anläggningen. Bilar utför självständigt kvalitettester, laddning och parkerar sedan själva på leveransplats för sluttransport
- Forskningsprojektet E-SELF är ett av flera initiativ för att förbättra Fords elektrifieringscenter i Köln, där produktionen av elbilar drar i gång i år
- Från år 2026 planerar Ford att sälja 600 000 elbilar i Europa årligen. Ford i Europa har åtagit sig att erbjuda en helt elektrifierad portfölj av personbilar till 2030
I mer än 100 år har bilar runt om i världen rullat av Fords löpande band. Hittills har det suttit någon bakom ratten, men detta kan snart vara på väg att ändras.
Ford genomför just nu tester av automatiserad AI-teknik som är framtagen för att effektivisera produktionsprocessen. Testprojektet går ut på att bilen kör av sig själv från löpande bandet och därefter tar den sig självständigt till slutprovningsstationen där den laddar sig själv innan den slutligen parkerar redo för transport till kund.
E-SELF-projektet är ett exempel på en rad initiativ som Ford utvärderar inför öppnandet av Fords elektrifieringscenter i Köln, Tyskland och som ingår i en investering på 2 miljarder dollar för att utveckla Fords europeiska elbilsproduktion.
”Ford uppdaterar sitt erbjudande av bilar i Europa och att utveckla hur vi producerar dessa är en vital del i den processen,” säger Fords projektledare Frank Schwarz. ”Att introducera självkörande teknik in i produktionsprocessen kan förbättra både effektiviteten och säkerheten och samtidigt låta anställda fokusera på andra kritiska uppgifter.”
Förra månaden visade Ford upp den nya helelektriska Explorer som kommer att bli den första elektriska personbilen att produceras i Fords elektrifieringscenter i Köln, Tyskland.
Till 2026 planerar Ford att sälja 600 000 elbilar per år i Europa och kommer till 2030 att erbjuda en helt elektrifierad portfölj av elektriska personbilar.
E-SELF-projektet utnyttjar kommunikation mellan bilar och den omkringliggande infrastrukturen för att styra och övervaka bilarna. Sensorer som finns placerade runt om anläggningen kan identifiera faror i bilens färdväg som till exempel en person eller en annan bil och saktar då ned eller stannar bilen helt för att undvika olyckor.
Det finns potentiellt stora vinster om projektet skulle falla väl ut. Enbart kvalitetstester i produktionens slutskede kan innebära dussintals resor mellan olika platser innan bilarna slutligen parkeras och görs redo leverans. Med hjälp av avancerad AI-teknik skulle dessa bilar helt enkelt kunna köra sig själva och vara laddade och redo att köras i väg. Tekniken fungerar för alla bilar som är utrustade med automatväxellåda, elektronisk stabilitetskontroll, elektrisk handbroms och assisterad styrning; det enda ytterligare kravet är en smart kommunikationsenhet för att möjliggöra interaktion med den omkringliggande infrastrukturen.
Ford genomför det två och ett halvt år långa försöket tillsammans med Fordonsteknik Institutet vid Braunschweigs Tekniska Universitetet och Kopernikus Automotive. Det tyska ministeriet för ekonomi och klimatskydd har bidragit med 2 miljoner euro i finansiering.