Teknologiföretaget HCL Technologies (HCL) har ingått ett avtal kring managed services med Xerox.
Avtalet innebär att HCL ska hantera delar av Xerox shared services-verksamhet, inklusive globala administrativa funktioner och supportfunktioner, exempelvis IT- och ekonomirelaterade funktioner. Genom partnerskapet ska Xerox utveckla sina shared service till att bli mer process- och teknologidrivna.
Avtalet omfattar sju år och värdet uppgår till 1,3 miljarder USD. Samarbetet mellan företagen inleddes 2009, och HCL hanterar under det avtalet delar av Xerox mekaniska, elektriska och mjukvarurelaterade utveckling för produktlinjerna printer och bildhantering. Tillsammans har Xerox och HCL levererat 215 USA-patent och har skapat ett utvecklingscenter som är tätt integrerat med företagets infrastruktur.
– Det utökade partnerskapet är ett kvitto på att relationen mellan Xerox och HCL är mycket stark och har vuxit flera gånger om under de senaste 10 åren. Avtalet innebär att Xerox kan dra nytta av våra globala processer och investeringar inom artificiell intelligens, robotic process automation och förändringsverktyg och HCL kan dra nytta av ett långsiktigt avtal med fokus på att leverera produktsupport och administrativa tjänster till Xerox.
– Utvecklingen av våra shared services är en del av vår strävan att löpande utveckla verksamheten och den gör det möjligt för oss att bli mer effektiva i vår interaktion med kunder, samtidigt som den medför betydande kostnadsbesparingar som vi kan återinvestera i verksamheten, säger Steve Bandrowczak, President and Chief Operations Officer, Xerox. Vi valde HCL som strategisk partner tack vare det framgångsrika samarbete som vi redan har genomfört och för att bolagen delar många värderingar.
Samarbetet innebär att en del av Xerox medarbetare blir anställda av HCL (utifrån de lagar ochregler som gäller kring denna typ av affärer).