AdTech-bolaget BrightBid tillhör de topp 10 procenten snabbast växande
SaaS-bolagen globalt.
Nu backas bolaget av höjdare inom techvärlden som investerar nära 25 miljoner kronor för att bidra till den fortsatta utvecklingen. Två av investerarna som står bakom framgångsrika enhörningar ansluter dessutom till styrelsen.
Sedan 2020 har BrightBid hjälpt bolag att förbättra resultaten på Google Ads genom egenutvecklad AI-teknik. BrightBid har en årlig tillväxt på över 300 procent och tillhör de topp 10 procenten snabbast växande SaaS-bolagen globalt*. Nu backas bolaget av höjdare inom techvärlden som sammanlagt investerat nära 25 miljoner kronor i BrightBid. Bland investerarna finns Filip Lilja, medgrundare av Einride, Mikael Lindblom, medgrundare och tidigare vd på Medius och Thor-Olof Philogéne, grundare och vd på Stravito. BrightBid meddelar dessutom att Filip Lilja och Mikael Lindblom valts in i styrelsen där de ska tillföra värdefull erfarenhet från framgångsrika enhörningar, Mikael Lindblom i rollen som styrelseordförande.
Den nya styrelsen och investeringen ska bidra till BrightBids fortsatta utveckling och att kunna serva den växande kundbasen i Storbritannien där bolaget nu öppnat kontor.
BrightBid finns sedan tidigare etablerade i Stockholm och Oslo men ska bygga vidare på företagets snabba tillväxt i Londons dynamiska scaleup-miljö efter stora framgångar med företag som Lead Pilot, IT-Total och MoneyPenny.
I och med satsningen i London sker även ett skifte av ledarskap när COO Gustav Westman går över till positionen som vd.
”Vår ambition är att hjälpa stora och små företag världen över att konkurrera med växande CPC-kostnader och leverera optimerade kostnadseffektiva kampanjer med den AI-drivna tekniken som vi har utvecklat. Vi ser verkligen fram emot nästa steg i BrightBids utveckling då vi arbetar nära vår växande kundbas med över 400 företag, säger Gustav Westman, grundare och ny vd för BrightBid.
Idén om BrightBid uppstod när vännerna Gustav Westman och Marcus Möller såg behovet av AI-ledda insikter för att skapa optimerade annonskampanjer. Tillsammans med Edmund Aldrich de Leon, bolagets CTO sedan 2021, utvecklade de en AI-motor som fungerar tillsammans med Googles egna automatisering och förstapartsdata för att driva ännu smartare beslut. Resultaten har visat en genomsnittlig ökning av konverteringar på 35 procent över kundbasen, trots att kostnaden för att annonsera på Google gått upp betydligt.
”AI-motorn fungerar för alla typer av branscher, men B2B-bolag ser en särskilt stor förbättring i deras kampanjer med vår AI-lösning. Dessa annonsörer har blivit utsatta för hög konkurrens efter pandemin då många bolag sökt sig till Google Ads för att hitta leads och övergången till onlinemarknadsföring har vuxit snabbt. Konkurrensen och kostnaderna har ökat för många företag och vi är övertygade om att vårt erbjudande kan hjälpa företag att ta sin digitala marknadsföring till nästa nivå”, avslutar Marcus Möller, medgrundare och Chief Commercial Officer.