Det är viktigt att företag optimerar sina innovationsprocesser, men den interna innovationsutvecklingen är ofta bristfällig.
För att verksamheter ska komma ifrån detta måste de komma i gång med co-innovation.
Co-innovation innebär att den interna innovationsprocessen öppnar upp och släpper in externa partner redan i idéstadiet.
Begreppet är bekant för många företagsledare idag, men vilka är egentligen fördelarna med de här typen av samarbete och hur fungerar en innovationsprocess allra bäst?
Med co-innovation eller öppen innovation samlar man så mycket extern input som möjligt från olika källor för att generera ett brett spektrum av idéer och lösningar. Processerna för co-innovation kan se olika ut:
- Utifrån och in: överföring och integrering av extern kunskap i företagets egen innovationsprocess
- Inifrån och ut: interna idéer och kunskap outsourcas, till exempel genom att grunda ett nytt företag
- Kombinerad process: hybridform av de två processerna; till exempel ett samarbete mellan tillverkare, leverantörer och andra partner för att förbättra processerna
Kostnadseffektivt utan tunnelseende
Genom att dela kunskap, men även risker och kostnader kan dessa minimeras. Kort sagt: Utöver nya produkter och affärsidéer kan co-innovation även resultera i effektivare processer, större affärsframgång eller ökad hållbarhet.
Att ha tillgång till ett stort gemensamt ekosystem ger ytterligare fördelar: I globala nätverk och i vissa program som involverar hundratals unga, kreativa entreprenörer, kan man alltid hitta rätt partner att samarbeta med. Dessutom är befintliga projekt med co-innovation redo för omedelbar användning, vilket innebär att de kan kopieras av andra kunder.
Detta leder till att produkter vanligtvis når marknaden snabbare och processen blir mer kostnadseffektiv.
Centrum för hållbar e-näring
Ett praktiskt exempel på ett modernt co-innovationsprojekt är Agropôle – ett centrum för hållbar e-näring i Molondin i Schweiz. Agropôle har som mål att samla alla aktörer i värdekedjan för livsmedel i ett specialiserat centrum. Målet är att främja innovationer inom agrotech och foodtech som erbjuder hållbara lösningar för att bevara vatten, mark, klimat och jobb. Centrumet omfattar utveckling av nya flexibla smarta byggnader och kontor.
Mervärde och förändrat ledarskap
Digitala innovationer måste övertyga genom att skapa mervärde eftersom idéer i sig sällan tar ett företag framåt. Företagskulturen är därför avgörande: Ledning som främjar innovation har en positiv effekt på framgången med innovation, medan hierarkiska kulturer tenderar att ha en negativ inverkan på innovation, eller åtminstone hämma den.
I slutändan måste nya tekniker och processer permanent integreras i företaget. I detta sammanhang bör enskilda partner följa hela innovationsprocessen, utveckla konkreta lösningar och stötta sina kunder tills det att teknikerna och processerna implementerats.
Datastyrning
Data är den viktigaste resursen företag har idag. Innovationsprocesser är också vanligtvis mycket datadrivna. Därför får den etiska hanteringen av uppgifter inte under några som helst omständigheter försummas. Detta inkluderar också frågan om hur datakommunikation och immateriella rättigheter kan skyddas samtidigt som man hittar ett öppet sätt att samarbeta.
Strikta dataskyddslagar har inte alltid en positiv effekt på innovationer, men studier har inte kunnat bevisa ett negativt samband mellan Big Data, innovation och dataskydd. Genom att vara noga med att ta hänsyn till relevanta dataskyddslagar kan företag också erbjuda dataskydd som en integrerad del av produkterbjudandet och tydligt kommunicera det som en viktig del av marknadsföringen. På så sätt
kan de särskilja sig från företag som samlar på sig stora mängder persondata, verksamheter de också vill vara oberoende av.
Philipp Ringgenberg, Head of Business Consulting and Innovation Europa.