Nevs letar leverantörer till framtidens mobilitetslösning

Nevs letar nya leverantörer till framtidens mobilitetslösning

Publicerat av: Redaktionen

Framtidens mobilitet är redan här.

På Elmia Subcontractor visar Nevs den nya autonoma bilen Sango som är grunden i deras mobilitetslösning för delade resor.

Samtidigt söker Nevs efter nya leverantörer att samarbeta med i den fortsatta utvecklingen.

– Vi visar vår allra första prototyp, nu ska vi utveckla nästa generation. Vi börjar med några hundra fordon för att använda i de första pilotstäderna och därefter skala till att bygga tusentals. Det är till dessa bilar som vi nu söker leverantörer, säger Nicklas Andersson, projektledare på Nevs.

Sango kan förklaras som en bil, men ändå inte. På samma gång som Nevs är en fordonstillverkare, men ändå inte. Låter det konstigt? Egentligen är det ganska enkelt, det handlar helt enkelt om en mobilitetstjänst med självkörande fordon för delade resor.

Något som kommer att vara tydligt i Nevs monter i anslutning till Subcontractor Tech Arena – där så klart bilen Sango finns att se för alla besökare.

Nevs letar leverantörer till framtidens mobilitetslösning

NEVS visar sin första prototyp av den nya autonoma bilen Sango som är grunden i deras mobilitetslösning för delade resor.

– Vi har tidigare visat bilen i Oslo och i Göteborg, och har då fått ett mycket positivt gensvar. Många med ansvar för dessa frågor i våra regioner har aldrig ens sett den här typen av on-demand-lösningar. Därför vill vi skapa en större medvetenhet inom både den politiska världen och inom industrin för att visa vad det är för omsvängningar som håller på att ske, säger Nicklas Andersson.

Möjligheter för Elmia Subcontractors utställare

För det är en omställning som är på gång och som på många sätt kan liknas vid framfarten av el-fordon de senaste åren. En omställning som dessutom innebär stora möjligheter för svenska leverantörer som jobbar med innovativa produktionstekniker och hållbara lösningar.

– Vi har inte lika höga volymer som en OEM normalt brukar ha och därför letar vi efter alternativa leverantörer som kan möta våra nya behov. Den gruppen av utställare tror vi finns på Elmia Subcontractor, men att de kanske inte ser fordonsindustrin som sin främsta kund. En sådan här produkt kräver ständiga förändringar i konceptet och då måste vi jobba med flera olika typer av tillverkningsföretag, allt från traditionell plast- och plåtindustri till mer avancerad mekatroniska produkter som är uppkopplade för att fungera i framtidens on demand tjänster. Vi hoppas hitta många av dessa leverantörer här på Elmia Subcontractor, säger Nicklas Andersson.

Leverantörer som han vet finns på Elmia Subcontractor. Leverantörer som är professionella, som redan jobbar med Industri 4.0 och som är vana vid stenhårda krav från sina nuvarande kunder, menar Nicklas Andersson.

– Vi letar efter leverantörer som håller en hög teknikhöjd och kan ta fram avancerade produkter, och som samtidigt har förmågan att leverera lägre volymer. Vi är visserligen ett automotive-företag, men våra behov ser lite annorlunda ut när det kommer till volymer. Därför är arenan perfekt för oss att mötas på, säger han.

Framtidens mobilitet i scenprogrammet

Samtidigt handlar det inte bara om att bygga en bil. Det handlar även om att bygga en helt ny mobilitetslösning som på ett smidigt sätt löser människors problem i vardagen. För den autonoma bilen Sango är bara en del av lösningen från Nevs – här ingår nämligen ett helt ekosystem av digitala tjänster för att skapa framtidens mobilitet. Något som Nevs kommer att prata mer om både på Subcontractor Tech Arena-scenen och på Stora scenen.

– Det är ett stort mentalt steg att förstå vad det egentligen är som vi erbjuder. På Elmia Subcontractor förklarar vi det i montern genom att visa filmer och bilen – då brukar det bli enklare att förstå. Vi bygger ju en bil som ersätter 20 andra bilar genom samåkning. I stället för att parkera bilen, åker den i väg på nästa uppdrag. Det finns en stark hållbarhetstanke i själva konceptet, med en önskan att det även ska finnas en hållbarhetsaspekt i bilarna som vi bygger i form av materialval och liknande, säger Nicklas Andersson.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00