Northmill expanderar till Norge
Första steget är ett intåg på refinanseringsmarknaden med tjänsten Reduce, som hjälpt tusentals svenskar att sänka sin ränta på befintliga krediter, avbetalningar och privatlån.
Refinansieringsmarknaden i Norge beräknas uppgå till 153 miljarder norska kronor. Med en skräddarsydd och beprövad tjänst siktar neobanken på att konkurrera med de etablerade aktörerna.
Hikmet Ego, Vd och medgrundare på Northmill Bank kommenterar:
– Vi har lyssnat på den feedback Reduce-användarna i Sverige har gett oss och kontinuerligt utvecklat tjänsten, eftersom vi tycker att det verkligen finns en kraft i att inkludera kunderna i produktutvecklingen. Nu är vi redo att ta den utanför Sverige och vi känner oss trygga med att vi har en mycket konkurrenskraftig produkt som kommer att hjälpa väldigt många människor att sänka sina räntekostnader. Målsättningen är att framöver kunna erbjuda fler produkter och tjänster som hjälper människor förbättra sin privatekonomi på den norska marknaden.
Totalt antal lån utan säkerhet i Norge uppgår till 7,7 miljoner med en sammanlagd volym om 153 miljarder norska kronor. Efterfrågan bland konsumenter på tjänster som hjälper dem sänka sina räntekostnader är stor och Northmill, som är en helt molnbaserad och digital bank, ser sin beprövade tjänst ha en given plats på marknaden.
Jamal Hussain, Country Manager Norge på Northmill kommenterar:
– Vi strävar alltid efter att vara så relevanta som möjligt och erbjuda banktjänster som vi vet att människor efterfrågar och kommer att ha nytta av. Idag betalar många för hög ränta och dagens kunder har inte samma lojalitet mot sin bank som tidigare. Man är aktiv och väljer att flytta över vissa tjänster om det erbjuds mer skräddarsydda lösningar och inte minst bättre priser någon annanstans. Det är här Reduce kommer in. Vi har sett att Reduce har lyckats hjälpa människor sänka sina lånekostnader på egentligen alla nivåer i Sverige. Kunderna kommer från storbanker, köp-nu-betala-senare (BNPL) företag och kreditbolag.
Northmill är det högst rankade företaget i kategorin bank på Trustpilot i Sverige och den personliga kontakten och möjligheten att prata med en person är en viktig förklaring till den höga kundnöjdheten.
– Vi är besatta av kundens upplevelse och är väldigt teknikdrivna, men tycker fortfarande att man ska kunna ringa in till oss och få hjälp och svar på sina frågor. Det behöver inte finnas någon konflikt mellan att vara toppmodern och ha den nyaste tekniken och ge personlig service – tvärtom, det är så man förblir relevant, säger Jamal Hussain.