Många nyheter tillkännagavs på årets Dreamforce – exempelvis redan en ny Mulesoft-uppdatering.
Salesforce slår på trumman varje år på jätteeventet Dreamforce. Man hävdar globalt ledarskap inom CRM och spar inte på krutet. Målet är en allmän och uppkopplad kundplattform. Typiskt amerikanskt skulle många tycka om anslaget men många svenska kunder gillar också Salesforce produkter. Salesforce har ju kontor i Stockholm med personal från Sverige. I Stockholm hålls event med en lite annan framtoning men absolut inte heller där utan hög svansföring. IT-kanalen har rapporterat om det tidigare.
Den mest spännande nyheten på årets upplaga av Dreamforce i San Francisco var introduktionen av röststyrning, Einstein Voice. Nyheten innebär exempelvis att säljare, kanske särskilt avgörande om de är ute på fältet, enkelt kan spara anteckningar genom att läsa upp dem högt (diktera) för en app från Salesforce på en smart mobiltelefon. Direkt efter avslutat möte kan man för att vara säker på att komma ihåg allt och få med viktiga data läsa in exempelvis överenskommelser. Säljaren talar och CRM-systemet gör automatiskt om till text och noterar mötestider i kalendern. Allt man sedan behöver göra är att läsa igenom uppgifterna och trycka på spara. Att döma av “live demos” som IT-Kanalens reporter såg på plats, både under en presskonferens och vid Dreamforce-eventets viktigaste keynote, fungerar röststyrningen bra.
Deloitte Sverige är partner och var med
En av de svenskar från en partner till Salesforce som deltog på Dreamforce var Johan Markborg från Deloitte Digital i Sverige. IT-Kanalens reporter mötte honom under konferensens fjärde och avslutande dag för att höra vad han tyckte. Deloitte är inte bara partner och ingår i Salesforce vida ekosystem utan var också en av mässans sponsorer. Johan jobbar med digitala frågor och för honom var det intressant att vara med för att förstå vad Salesforce “trycker på”. Den som är med på plats förstår bättre hur det är tänkt.
-Vi gör utveckling på Salesforces plattform, säger han. Vi har mycket kunder här och träffar dem tillsammans med Salesforce representanter. Det betyder exempelvis att vi direkt tillsammans kan utvärdera och förstå hur man kan använda nya uppgraderade funktioner i programmen direkt när de tillkännages på Dreamforce. Deloitte för också samman kunder som är i samma bransch men olika länder med Salesforce för att kunna utbyta kunskaper. Salesforce har flera färdiga lösningar för olika industrivertikaler, exempelvis anpassade för bank och finans.
Tidigare hade Salesforce en generisk plattform för alla, förklarar Johan. Det är bara positivt att det numera finns flera industrivisa lösningar som förenklar.
-Vi utvecklar lösningar tillsammans med Salesforce åt slutkund. Vi kopplar ihop alla parter. Deloitte har konkurrenter på Dreamforce som också vill jobba med samma kunder därför är det viktigt att vara på plats. Johan berättar att de haft ett samarbete med Apple sedan två år tillbaka som heter Enterprise Next. Det är intressant för Deloitte att Salesforce på Dreamforce i år kunde tillkännage ett eget fördjupat samarbete med Apple.
-Vi blev glada, säger Johan. Det skapar värde för kunderna.
En annan intressant sak för Deloitte är att Salesforce nyligen köpt Mulesoft. Tills nu har Salesforce lösningar handlat mest om fronten – om hur man gör kunden nöjd. I och med detta får de också med en god applikation för backoffice.
-Hur tror du Salesforce kommer att klara sig? De har en aggressiv plan men kommer det att gå?
-Historiskt har de varit bra på att göra rätt. De har strukturen för att kunna utveckla i rätt takt, säger Johan.
Deloitte samarbetar förutom Salesforce med SAP, Oracle, Adobe och Apple som har liknande lösningar. I förhållande till dem har Salesforce en intressant bredd i sin portfölj eftersom man vidareutvecklar sina produkter men också för att man kontinuerligt köper upp många mindre bolag. Salesforce är en premiumlösning och man får mycket funktionalitet, säger Johan. Dessutom har Salesforce visat att de snabbt kan sätta upp en fungerande plattform när det behövs, exempelvis när ett bolag knoppas av från ett annat.
Därutöver finns agilitet och lösningar är därför också lätt att skala upp.
Deloitte hade 700 deltagare på Dreamforce varav 14 från de nordiska länderna. I år satsade Deloitte på att skicka seniorkonsulter alltså chefer som kan komma att kliva fram och leda på Deloitte i framtiden. På Dreamforce har de möjlighet att träffa kunder och vidareutbilda sig.
Appar har blivit närmast en nödvändighet
Ett tydligt budskap på mässan var att företag idag för att vara konkurrenskraftiga och relevanta måste kunna bygga, använda och förändra genom att utveckla appar som är smarta och mobila.
En nyhet som tillkännagavs och som stod ut förutom Einstein Voice var Customer 360. Den innebär en plattform där det går att få en helhetlig överblick över en användares kunder. Man kan exempelvis lätt kolla hur en kund helst vill bli kontaktad, kanske på telefon eller på e-mail. Fler medarbetare kan ta del av sådan information. En annan sak är att informationen från bottar (Einstein bot-funktionen) lagras så att det går att se vad som hänt tidigare med en kund.
Det fanns också redan nyheter att tillkännage från nyss köpta Mulesoft.
Dreamforce hålls årligen i centrala San Francisco. Den som är ny på Dreamforce lägger enkelt märke till den trevliga grafik som genomgående visas på många skyltar och som rekvisita (samma används på svenska Salesforces event). Man förflyttas med dess hjälp till en nationalpark med vilda djur, skog och berg. Förutom skyltarna bär funktionärerna kläder som om de vore scouter, skogvaktare eller “rangers”. Lite teater som besökaren verkade uppskatta. En gata mellan byggnaderna i Moscone center där mässan hölls hade stängts av och täckts med grönt konstgräs där man kunde promenera och njuta av solskenet på väg till antingen företagen i utställningen eller för att lyssna på de många olika föredragen.
Marriott låter gäster boka bil i röstapp
Under årets Keynote fick vi också se hur hotell-kedjan Marriott International låter gäster använda röststyrning i en app för att exempelvis boka hyrbil. De är världens största hotellkedja och kund hos Salesforce.
Dessutom annonserade alltså CEOn Marc Benioff ett fördjupat samarbete med Apple. Salesforce har utvecklat tillsammans med Apple och lärt sig hur iOS fungerar vilket betyder att den som använder Salesforce produkter på iPhone eller iPad får en bättre och mer användbar produkt med fler funktioner.
Människan och tekniken
I övrigt talade Marc med stor värme och entusiasm om mänskliga värden. Man lyckades också visa tydligt att Salesforce gör så att tekniken främst tjänar människan och inte tvärt om.
AI är ett bra exempel. AI har redan demokratiserats och är tillgänglig för företag att använda. Funktionen Einstein från Salesforce ger exempelvis användaren rekommendationer om vad man kan göra. Matas mer information in så ändras kanske rekommendationen och det i realtid.
En annan syn på medmänsklighet är att Salesforce jobbar med välgörenhetsprojekt världen över. Varje anställd har också ett antal dagar per år med oförändrad lön då de kan vara volontärer och jobba med exempelvis hemlösa eller i något annat gott syfte.
IT-Kanalen träffade en anställd som nyligen varit i Nairobi i Afrika och verkligen tyckte att besöket kändes betydelsefullt. Hon fick upp ögonen för en annan realitet.
-På Salesforce tar man med hela sig själv till jobbet, sa hon. Det känns bra att få bidra teknisk know-how till internationellt hjälparbete. Salesforce vill påverka kunder att jobba på liknande sätt och har exempelvis en lösning som heter Philanthropy Cloud.
Volvo är kund
Volvo deltog på konferensen vid två tillfällen och berättade hur man utvecklat en app på mindre än fem månader. Den är bland annat avsedd för återförsäljare. Det finns även en strategi för hur försäljningen ska digitaliseras över tid. Det är bättre för den som köper att deras resa mot köpet inte blir så fragmenterad som tidigare. Någon perfekt lösning har man inte ännu men hoppas nå fram till en snart. En utmaning när lösningen skapades var alla olika “legacy systems” som skulle integreras. Volvo använde Lightning-plattformen från Salesforce. Lösningen rullas först ut i USA men kommer även snart i sju europeiska länder.
Metallica
På stora scenen under inledande Keynote och inför alla besökare deltog även bland andra Lars Ulrich, heavy-metal-bandet Metallicas trummis. Metallica är Salesforce-kund och i det sammanhanget en så kallad Trailblazer, ett exempel som andra mindre erfarna Salesforce-användare kan följa. Metallica har så att säga redan “trampat upp en stig i naturen” åt sig och den kan man själv gå om man vill. (Det finns många olika Trailblazers att välja bland.) Lars sa att Metallica fokuserar på fansens upplevelse och nyligen la ut en ny webbsida på Metallica.com.
Salesforce har egna datalagringscentraler runt om i världen, också i Europa. Läs mer om Salesforc