Digitaliseringen och artificiell intelligens har utan tvekan omformat samhället och våra konsumtionsvanor.
Detsamma gäller för spelindustrin, som verkligen har tagit vart tack vare internet och smartphones.
AI kan också gynna nätbaserade spelbolag på flertalet sätt, och förväntas vara en bidragande faktor till branschens fortsatta expansion. Men även spelare kan gagnas av den artificiella intelligensens intåg på marknaden.
Artificiell intelligens är ett begrepp som talats om, och inte minst fruktats, i årtionden. Särskilt nu under början av 2023, när forskningsbolaget OpenAI lanserade sin chatmotor ChatGPT. Men AI har länge funnits bland oss, bland annat i form av algoritmer och röststyrda personliga assistenter (som Alexa och Siri).
Medan AI har lett till hård konkurrens inom vissa branscher har andra branscher blomstrat när artificiell intelligens har tillämpats för att automatisera processer och förbättra kundupplevelsen. Vi tänker förstås på casinobranschen och dess anhängare.
Tack vare den konstgjorda intelligensen kan ett modernt online casino göra spelupplevelsen för sina kunder säkrare, rättvisare och roligare. Således gynnas såväl företagen som spelarna.
Ökad säkerhet och minskad risk för spelberoende
Det är omöjligt att bortse från att det finns stora risker med att spela casinospel, både fysiskt och online. Cyberbrottsligheten ökar, vilket innebär att spelare alltid riskerar att få sin identitet kapad eller pengar stulna när de surfar på nätet.
Branschen har redan infört många säkerhetsåtgärder, uppdaterar kontinuerligt sina säkerhetsprotokoll och utvärderar sin plattform nästan dagligen – men samtidigt blir cyberkriminella allt smartare. Lyckligtvis kan avancerad teknik som AI hjälpa till att minska dessa risker och öka tryggheten och säkerheten på online casinon.
Några aspekter som AI kan påverka och förbättra är till exempel inloggningsprocessen – AI kan stärka verifieringsmetoderna och därmed minska risken för identitetsstöld. Vidare kan AI läsa av spelarnas spelmönster och därmed upptäcka riskfyllda beteenden i ett tidigt skede. Speloperatörerna kan då meddela spelarna och erbjuda dem hjälp eller stänga av dem från plattformen.
En mer skräddarsydd upplevelse
En annan tillämpning av artificiell intelligens är att kunna ge spelarna en mer personlig upplevelse på ett online casino, tack vare algoritmer. Begreppet algoritmer känner vi igen från sociala medier och är helt enkelt en serie instruktioner som används för att hantera stora mängder information.
Med hjälp av algoritmer kan spelbolag inte uteslutande öka säkerheten och tryggheten för spelarna, men också erbjuda sina kunder en mer skräddarsydd upplevelse.
För att ge ett konkret exempel på detta kan spelare rekommenderas diverse titlar baserat på de spel som de redan har testat och gillar. På så sätt kan de utforska speltitlar som passar deras stil och smak, i stället för att i all oändlighet behöva bläddra bland helt irrelevanta titlar på webbplatsen.
Snabbare och inte minst bättre kundsupport
Slutligen kan AI bidra till en bättre kundupplevelse genom snabb och effektiv kundsupport. AI kan hantera flera olika kunder samtidigt och blir aldrig irriterade – vilket människor blir när de har en dålig dag. Därutöver kan AI-kundtjänst rymma en oändlig mängd kunskap, vilket innebär att praktiskt taget ingen fråga lämnas obesvarad.
Online casinon kan på så sätt stärka sina relationer med kunderna utan att egentligen behöva lyfta ett finger, vilket sparar pengar i det långa loppet och ger dem bättre kundomdömen.