Så kan företag använda AI och ML för att driva tillväxt

Så kan företag använda AI och ML för att driva tillväxt

Publicerat av: Redaktionen

Från ångmaskinen till självkörande bilar – varje epok i modern tid har definierats av sina teknologiska framsteg, och maskininlärning (ML) är inget undantag.

Det som skiljer maskininlärning från andra innovationer är dock att dess påverkan inte är begränsad till en enskild aspekt av våra liv.

Faktum är att maskininlärningsalgoritmer ligger bakom majoriteten av de tekniska innovationerna vi har sett under de senaste fem åren. Men vad är egentligen maskinlärning och hur kan företag använda det för att driva tillväxt och hålla sig i framkant?

Maskininlärning är, kort förklarat, ett delområde inom artificiell intelligens som gör att datorer lär sig på ett liknande sätt som människor. Genom att använda algoritmer som efterliknar mänsklig intelligens möjliggör maskininlärning att AI förbättrar resultat genom upprepning. Denna förmåga att lösa problem och generera förutsägelser utan explicit programmering gör maskininlärning mycket anpassningsbar.

Så kan företag använda AI och ML för att driva tillväxt

Karin Hagman, VP Nordics, Workday

I dagens digitala arbetsmiljö har data blivit en av företagens absolut mest värdefulla tillgångar. Maskininlärning erbjuder en möjlighet att med hjälp av historiska data förbättra strategier och planering inför framtiden. Kort sagt riskerar de företag som fortsätter att förlita sig på manuella processer och inte fullt ut utnyttjar sina data att hamna efter. Tillsammans med funktioner som AI-agenter kan vanliga affärsprocesser både förutses och förenklas, något som hjälper användare att bli mer produktiva och fokusera på mer strategiskt och meningsfullt arbete.

En rapport från Workday visar att så många som åtta av tio beslutsfattare världen över anser att AI är nödvändigt för att hålla sitt företag konkurrenskraftigt. Trots detta säger 76 % att de inte har tillräckligt med kunskap om AI och maskinlärning. För att kunna hålla sig fortsatt konkurrenskraftiga måste företagsledare således förstå var maskininlärning kan skapa mest värde för deras verksamhet. Samma undersökning visar också att nästan samtliga vd:ar, 98%, runt om i världen uppger att det finns omedelbara affärsfördelar med att implementera AI och maskininlärning. Intressant nog är det endast en procent som säger att deras användning av teknologin skulle kunna klassificeras som avancerad. De företag som integrerar AI i hela sin organisation har med andra ord en enorm konkurrensfördel.

Nedan är sex exempel på hur våra kunder använder och ser värde av inbyggd maskininlärning:

1. Rekrytering av den bästa kandidaten

Att manuellt utvärdera stora mängder jobbansökningar kan vara en enorm utmaning. Med hjälp av maskininlärning kan rekryterare snabbt matcha krav med potentiella kandidater och gruppera dem baserat på hur väl de matchar. Som exempel på detta kan nämnas ett stort multinationellt bilföretag som ökade sin effektivitet vid kandidatscreening med 70 % genom att använda HiredScore AI för rekrytering.

Dessutom gör funktioner som AI-agenter det möjligt att proaktivt identifiera och söka upp potentiella kandidater, automatisera kontaktprocessen och rekommendera toppkandidater för lediga roller; samtliga faktorer som minskar den tid det tar att rekrytera och tillsätta lediga tjänster samtidigt som kvaliteten på rekryteringen förbättras.

2. Identifiering och spårning av kompetenser

Att förstå omfattningen av talang och kompetens i en arbetsstyrka är inte helt enkelt. Istället för att förlita sig på en enkel katalog av färdigheter möjliggör maskininlärning en flerdimensionell överblick. ML kan exempelvis hjälpa till att identifiera kompetensbrister eller gruppera färdigheter utifrån bransch, region och expertisnivå, något som är avgörande för att utveckla en kompetensbaserad talangstrategi.

3. Förbättrad intern rörlighet

Om dina anställda inte regelbundet får möjlighet att utvecklas och växa, finns det en risk att de lämnar. Maskininlärning kan ge skräddarsydda rekommendationer för utbildningar och nya jobbmöjligheter baserat på en anställds färdigheter, roll och anställningstid. Genom att använda ML-genererade arbetsrollsrekommendationer ökade ett globalt fastighetsföretag den interna rörligheten med 10 %. AI-agenter gör det också möjligt att automatisera processen för successionsplanering, något som hjälper chefer att proaktivt identifiera och utveckla framtida ledare samt säkerställa karriärmöjligheter för anställda samtidigt som de bygger ett starkt ledarskap.

4. Effektivisering av processer för chefer

Människor i ledande roller lägger ofta mycket tid på manuella processer. Med hjälp av maskininlärning kan till exempel uppgifter såsom schemaläggning strömlinjeformas, insikter från medarbetarfeedback lyftas fram och tidsposteringsavvikelser hanteras automatiskt. Genom användning av ML kunde chefer på ett företag inom företagsriskkapital hantera hälften av HR-processerna själva, något som ledde till ökad insyn och ansvarstagande.

5. Automatisering av ekonomi på ett smart sätt

Trots att automation har påverkat många områden inom finans och ekonomi brottas många företag fortfarande med allt för många manuella processer. Smarta lösningar som bygger på maskininlärning inkluderar scanning av leverantörsfakturor samt kvitton för utgifter och matchning av kundbetalningar. Med hjälp av AI-agenter kan manuella uppgifter som rapportering av utgifter automatiseras, samt inlämning och godkännande av utgiftsrapporter. Detta frigör tid för anställda att fokusera på mer värdeskapande uppgifter samtidigt som tiden det tar att processa dessa typer av rutinuppgifter minskar.

6. Upptäckt av dataavvikelser

Ett företags kvalitet är beroende av dess finansiella data. Maskininlärning kan tidigt flagga avvikelser i huvudboken, vilket förbättrar prognosens noggrannhet. Detta gör att exempelvis yrkesverksamma inom finansbranschen kan fokusera på mer strategiskt och värdefullt arbete.

AI-agenter kan också effektivisera affärsprocesser genom att identifiera flaskhalsar, ineffektivitet och avvikelser från bästa praxis, något som ger organisationer och företag möjlighet att driva kontinuerlig förbättring.

Ny teknologi som AI och ML kommer onekligen att förändra vårt sätt att arbeta, bland annat genom att ge medarbetare möjlighet att fokusera på det som verkligen är viktigt: att bygga relationer, främja kreativitet och öka sitt strategiska inflytande.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00