Samtidigt som artificiell intellligens, AI, nådde toppen av den svenska hype-kurvan förra året så kommer sätten vi använder AI på i Sverige att förändras på flera viktiga sätt under detta år, förutspår AI-experterna på FICO, ledande inom analyslösningar.
Det kommer bildas konsumentgrupper med fokus på AI
Föreställ dig att du blir feldiagnostiserad av robotteknik som ska upptäcka sjukdomar eller att du nekas inträde till ett land på grund av felaktig ansiktsigenkänningsteknik eller att du felaktigt får skulden till en bilolycka på grund av ett försäkringsbolags mobilapp. I takt med att vi får fall likt detta är det troligt att konsumentgrupper kommer bildas för att hjälpa människor som behandlats orättvist av AI-algoritmer. Dessa grupper kan hjälpa till att kräva utredningar och korrigeringar av AI-baserade beslut.
Det kommer lanseras AI-försäkringar
För att försäkra sig mot rättsliga efterspel likt det som vi exemplifierar ovan, kommer företag att söka sätt att försäkra deras AI-algoritmer. Därför förutspår vi att det kommer att lanseras nya typer av AI-försäkringar. I samband med detta är det troligt att företagen kommer använda blockkedjor (block chain) eller liknande tekniker för att göra det möjligt för AI-modellerna att granskas av tredjepart på ett transparent sätt.
AI kommer att regleras
För att skydda konsumenter från negativa effekter av AI-teknik förutspår vi att det kommer internationella standarder som skapar trygga ramverk för AI-användning i Sverige. Dessa ramverk kan bidra till att säkra rättvis användning och att rätt parter hålls ansvariga.
AI kommer granskas kring fördomar
Användningen av AI-teknik kan ge oförutsedda konsekvenser, exempelvis genom att fördomar smyger in i de beslut som grundas på AI-algoritmer. I en rekryteringsprocess kan exempelvis en algoritm ge rekommendationer utifrån hur tidigare framgångsrika medarbetare på företaget sett ut och därmed förstärka tidigare brist på mångfald i den framtida rekryteringen.
“Sverige är en tekniskt mogen marknad där det i flera år diskuterats hur AI-algoritmer ska bli tydliga och etiska, men nu förutspår vi att tiden är mogen för AI att växa upp på riktigt,” säger Scott Zoldi, analyschef på FICO. ”Vi förutspår att vi i Sverige kommer se en ökad tydlighet kring ansvar och regelverk samt ökad konsumentpåverkan för att motverka att AI används felaktigt.”