Nya produkter och integreringar:
Slack lägger till generativ AI i sin samarbetsplattform
De nya automationsfunktionerna ger alla möjlighet att effektivisera arbetsuppgifter. Exempelvis kan användare fråga Slack om lanseringsdatumet för en produkt och omedelbart få fram ett datum, istället för att gå igenom inlägg och länkar till dokument i sökresultaten för att hitta informationen. Användarna kan även koppla samman olika applikationer och verktyg och skapa en central plats för enklare åtkomst till arbetsflöden.
Einstein Copilot
I våras lanserade Salesforce AI-verktyget Einstein GPT. Nu är nästa generation av Einstein här, Einstein Copilot. Den största förändringen är att användarna får sömlös tillgång till en AI-assistent i alla Salesforce-applikationer. Medan du tidigare var tvungen att köra Einstein på sidan av Salesforce-universumet, är AI-assistenten integrerad direkt i Salesforce, bara ett klick bort.
Användare kan ställa frågor och få relevanta och pålitliga svar med hjälp av Salesforce Data Cloud. Den kan också få detaljerade svar och rekommendationer för specifika uppgifter som exempelvis skapa digitala skyltfönster, skapa anpassade koder, generera datavisualiseringar eller ge säljare det de behöver för att avsluta affärer snabbt.
Einstein Copilot kan tillämpas på många olika arbetsplatser, från att skapa forskningsrapporter och mötesförberedelser till att automatiskt uppdatera kontoinformation i Salesforce.
Einstein 1
Salesforce meddelar att Data Cloud kommer att utnyttja kraften i AI och Einstein. Verktygen kombineras under namnet Einstein 1 Platform, och Salesforce utlovar ökad effektivitet och produktivitet när data, CRM och AI förenas i ett och samma system.
”Genom att föra samman Data Cloud och Einstein AI i Einstein 1 Platform kan företag enkelt skapa AI-drivna appar och arbetsflöden som ökar produktiviteten, minskar kostnaderna och levererar fantastiska kundupplevelser”, kommenterar Parker Harris, CTO och medgrundare av Salesforce.
Einstein 1 bygger på low code för att kunna vara öppen för alla, även de som inte är utvecklare. Salesforce säger att Einstein 1, som också integrerar sitt datamoln, är grundat i företagets breda metadataramverk, som kan sammanföra data från Slack, Tableau och Mulesoft, samt integrationer med sådana som Google Workspace och Microsoft 365.
Salesforce och Google Workspace ingår partnerskap
Salesforce och Google tillkännagav ett strategiskt partnerskap med integrationer som gör det möjligt för kunder att föra samman Salesforce och Google Workspace, inklusive Google Kalender, Dokument, Meet, Gmail och mer, för att driva generativa AI-upplevelser över plattformar.
Exempelvis kan företag använda sin egna Salesforce-data, inklusive konton, kontakter och annan information, för att skapa anpassat och personligt innehåll i verktyg som Google Slides och Dokument. Det kan till och med hjälpa till med att skapa Gmail-meddelanden till kunder.
Vidare kan Google Workspace-data användas för att upprätthålla och uppdatera företagets Salesforce-anteckningar, vilket skulle minska den manuella arbetsbördan för anställda och öka produktiviteten genom att eliminera tråkiga uppdateringsuppgifter.
Partnerskap
McKinsey+ Salesforce= sant
McKinsey & Company och Salesforce ingår ett nytt partnerskap med målet att accelerera implementeringen av pålitlig generativ AI inom områden som försäljning, marknadsföring, handel och service.
Studie:
Salesforce presenterade siffror från en kommande IDC-studie som visar att nya GenAI vågen förväntas skapa nettovinst på mer än 2 biljoner dollar år 2022 till 2028 samt skapa 11,6 miljoner jobb. Studien visade också vad som driver införandet av AI där förbättrad produktivitet sticker ut som en bidragande faktor. Största hindren för utveckling anses vara datastyrning, riskhantering, kostnader, trovärdighet samt partiskhet.