Industri 4.0 förändrar arbetslivet för många.
Digitaliseringen ställer krav på nya kunskaper, nya sätt att samarbeta och nya sätt att leda och organisera arbetet.
Men hur gör man? Forskare på Högskolan Väst söker svaren tillsammans med industrin.
Digitaliseringen innebär att många industriföretag investerar stort i ny teknik. Lika viktigt är att investera i personalens kompetensutveckling och ha förståelse för komplexiteten i teknikomställningen.
– Steget från att investera i ny teknik till att få en fungerande industriell praktik är ofta längre och mer komplext än vad man förutsett. Det räcker inte att organisationen lär sig använda den nya tekniken, den måste också fungera tillsammans med de system och processer som redan finns på plats på ett effektivt sätt, säger Lars Walter, professor i Arbetsintegrerat lärande med inriktning industrins digitalisering, Högskolan Väst.
– Industriledare verkar generellt sett inte vara oroliga över den nya tekniken, utan funderar mer över hur medarbetarna ska ta emot den. Innan företag investerar i exempelvis en ny robotpark behöver ledningen ta på sig medarbetarnas glasögon. Hur påverkar den nya tekniken arbetet för operatören, mellanchefen, ekonomen med flera? Vilka nya kompetenser behöver de?
– Det fungerar oftast inte att först ta in tekniken och sedan ta reda på vilken ny kunskap och lärande som behövs. Om resultatet ska bli optimalt måste personalen delta i processen från start. På så vis kan kostsamma misstag undvikas och omställningen blir smidigare och snabbare.
Forskar tillsammans med industrin
Lars och hans forskarkollegor på Högskolan Väst fördjupar sig i frågor kring hur industrin kan integrera medarbetarna i teknikomställningen på ett bra sätt. I ett av flera pågående forskningsprojekt, A-HIL, identifieras nya arbetsmodeller och kritiska faktorer för organisering och lärande.
– Här handlar det om att förstå hur artificiell och mänsklig intelligens kan integreras på ett smart sätt i företagens digitaliseringsprocess. Det är en stor lärprocess för alla funktioner i företaget.
Om integration mellan artificiell och mänsklig intelligens – projektet A-HIL
– I projektet Restart studerar vi hur oväntade produktionsstopp uppstår, hur man kan undvika fel och skapa lösningar som underlättar återstart, exempelvis med hjälp av ett AI/AR-system för operatörer och underhållspersonal.
Om problematiken kring produktionsstopp – projektet Restart
Högskolan Väst är Sveriges ledande högskola inom Arbetsintegrerat lärande. Inom forskningsmiljön Primus kombineras teknik och lärande på ett unikt sätt. Ingenjörer och samhällsvetare forskar och lär tillsammans med industriföretag i en rad olika industrirelevanta projekt.
I forskningsområdet Industriellt arbetsintegrerat lärande ligger fokus på industrins utmaningar inom tre områden:
- Digitalisering
- Kompetensutveckling och livslångt lärande
- Omställning för hållbar utveckling