Nya Agentic AI-lösningar blir en del av Zooms produktportfölj. Lösningarna är utformade för att öka produktiviteten och effektivisera samarbete mer än någonsin tidigare.
Zoom presenterar nya Agentic AI-funktioner för sin heltäckande samarbetsplattform Zoom Workplace.
Till skillnad från generativ AI kan lösningar baserade på Agentic AI fatta egna beslut baserat på realtidsdata.
Enligt Zoom är lanseringen en milstolpe när det gäller att förbättra produktivitet och samarbete i hela organisationen.
Fram till nu har AI främst fokuserat på stora språkmodeller (LLM) som genererar svar utifrån användarens input. Zoom menar dock att det finns mycket större potential när man tittar på hur Small Language Models (SLM) kan skräddarsy AI-agenter. Det är detta som nu återspeglas i Zooms plattform, inklusive AI Companion.
– AI Companion utvecklas från att vara en personlig assistent till att vara en fullfjädrad Agentic AI-plattform. Det är ett stort steg framåt i hur AI kan förbättra produktivitet och samarbete, säger Smita Hashim, Chief Product Officer på Zoom, och fortsätter:
– Genom agenter och Agentic AI-funktioner kommer vi att skapa värde för våra kunder och lösa konkreta kundbehov. Samtidigt blir samarbetet enklare och produktiviteten ökar – allt inom ramen för Zoom Workplace.
AI Companion når nya höjder
Oavsett om det handlar om att förbereda ett möte, svara på e-postmeddelanden eller hantera komplexa kunduppgifter kan AI Companion hjälpa användare. Med de nya Agentic AI-funktionerna gör Zoom det möjligt att förbättra produktiviteten och stärka relationerna med både kunder och kollegor.
Med tilläggen kan AI Companion agera på uppdrag av användare samt hantera och lösa komplexa uppgifter. Samtidigt blir det möjligt att identifiera rätt agenter och expertis för uppgifterna.
Mindre krav på manuellt arbete
Agentic AI-funktionerna kommer också att minska kraven på manuellt arbete och frigöra tid för uppgifter som kräver mänsklig handpåläggning.
Som en del av den nya AI Companion introduceras även Zoom Tasks, som hjälper till att identifiera och slutföra administrativa uppgifter genom att automatiskt hantera mötesprotokoll, chattar och e-postmeddelanden. Dessutom kan den nya funktionen utföra uppgifter som att schemalägga uppföljningsmöten och generera dokument från möten.