Vi är mitt uppe i en tredimensionell revolution, där datorer och sofistikerade programvaror lyfter samarbeten, produkter och upplevelser till nya nivåer och uttryck.
Det framgick tydligt när Dassault Systèmes samlade formgivare från hela världen till en designkonferens i Milano.
Milano var det perfekta valet för Dassault Systèmes användarkonferens Design in the Age of Experience, som arrangerades i anslutning till den årliga designveckan. Milano var hem åt universalgeniet Leonardo da Vinci (1452–1519) under 20 års tid och han hade med största sannolikhet roats av att se och använda de möjligheter som 3D-tekniken ger. Flera av talarna drog paralleller till just da Vinci och hur hans verk inspirerades av natur och vetenskap – på samma sätt som nu sker.
– Leonardo var en stor tänkare i skärningspunkten mellan vetenskap, konst och teknik under renässansen. Är vi i en ny brytningstid nu?, frågade Philippe Laufer, vd för CATIA på Dassault Systèmes.
Förenande plattform
CATIA är ett av flera varumärken som ingår i företagets 3DEXPERIENCE-plattform, som används över hela världen. Plattformen gör det möjligt att formge produkten baserat på hur den är tänkt att användas, att involvera andra människor i arbetet och att visa på upplevelser. Exempelvis har 90 procent av alla personbilar i världen antingen designats eller byggts med hjälp av 3DEXPERIENCE-plattformen. Lösningar från Dassault Systèmes har även använts till mer än två tredjedelar av de mest populära hemelektronikprylarna.
– Var 2,5:e sekund lyfter ett flygplan med en motor som designats med hjälp av 3DEXPERIENCE, sa Philippe Laufer stolt.
Föregångare
Fordonsindustrin hör definitivt till föregångarna när det gäller användning av 3D-simulering i konstruktionsfasen. Tekniken har sedan spridit sig till allt fler branscher och företag, både stora och små, och är sedan millennieskiftet framför allt använd av de som arbetar med design och konstruktion. Vid tillverkning av lastbilar och personbilar har 3D-tekniken haft – och har – stor betydelse för att optimera konstruktioner. Det har gett smartare, lättare och mer resurssnåla konstruktioner, vilket i sin tur haft positiv inverkan på exempelvis nyttolast och bränsleekonomi.
Tredimensionell konstruktion i CAD (Computer Aided Design) har gett möjligheter att arbeta med helheten, likaså att koppla samman konstruktion och tillverkning. En av de viktigaste fördelarna med 3D-CAD är möjligheten att kunna simulera såväl produkten och dess egenskaper som tillverkningsprocessen. 3D-tekniken också öppnat för nya sätt att kommunicera i både utveckling och försäljning, allt från virtuella lägenhetsvisningar till utrustning och provkörning av bilar. Det virtuella närmar sig den verkliga världen – och det snabbt.
Sparar tid och material
Dassault Systèmes visar exempel på användningsområden, och det blir tydligt att det skett en stor utveckling för att simulera exempelvis ytor, belastning och funktion. En 3D-modell kan enkelt anpassas och vridas och vändas på. Konstruktören kan tänja och på andra sätt förändra den digitala modellen, samtidigt som programmet håller koll på att konstruktionen lever upp till angivna krav och specifikationer. Samtidigt optimeras detaljen för att spara både material och vikt.
– Här kan jag utsätta detaljen eller hela komponenten för belastning och kontrollera funktionen redan på skärmen. Det sparar mycket tid i utvecklingsarbetet och säkrar kvaliteten på den färdiga produkten, säger Dominique Coz, CATIA-specialist på Dassault Systèmes.
Fordon kan exempelvis utsättas för krocktester redan i sina tidiga digitala liv, vilket gör det möjligt att simulera sammanstötningar med föremål av varierande form, hårdhet och vikt samt att göra det i olika vinklar och hastigheter. Ett annat exempel är att optimera ett fordons form för att minimera luftmotståndet. Det kan också handla om hälsoaspekter, exempelvis hur konstruktionen påverkar ljudnivån eller mängden elektromagnetisk strålning.
Länkar samman
Sammanlänkningen av konstruktion och tillverkning sparar både tid och pengar, men tredimensionella digitala lösningar tillför mycket även i tidiga skeden. En digital plattform ger möjligheter att länka samman människor oavsett var på jorden de befinner sig. Möjligheten att få input från fler arbetsteam och experter förstärker processen.
– Nu får designern input från andra människor. Det gör honom eller henne ännu bättre på sin uppgift, sa Dave Marek, ansvarig för Hondas forskning och utveckling i Nord- och Sydamerika.
Skulptur för månen
En av talarna som delade med sig av sina erfarenheter var skulptören Anilore Banon som nu designar en skulptur för placering på månen.
– För mig har det alltid varit viktigt att i förväg besöka platsen där min skulptur ska placeras, men i detta fall är det svårt att komma till platsen och känna in atmosfären, sa hon med ett leende.
Anilore Banons Vitae-projekt, som genomförs i samarbete med NASA, syftar till att förena människor i alla åldrar och på alla kontinenter.
– Med kärlek, talang och rätt teknik finns det inga begränsningar för vad som kan bli verklighet, fortsatte hon.
Utgår från människan
En samlad uppfattning bland konferensens många medverkande var att design måste ses som ett strategiskt övertag, samt att det idag handlar om upplevelser snarare än produkter. En viktig nyckel till framgång ligger i att förstå människor, deras beteenden och vår omvärld för att bättre kunna samverka kring och designa det som människor behöver – och vill – uppleva.