Sex strategier för tillverkare att hantera tuffa tider

6 strategier för tillverkare att hantera tuffa tider

Publicerat av: Redaktionen

Den globala tillverkningsindustrin har ställts inför många utmaningar på grund av osäker ekonomi,  svängningar i konsumenternas efterfrågan, störningar i leveranskedjan och geopolitiska spänningar.

Som ett resultat av detta behöver tillverkare anpassa sina verksamheter både logistiskt, operativt och ekonomiskt.

Mitt i denna turbulens gör teknikdriven innovation det möjligt för tillverkare att inte bara överleva stormen, utan även växa i den.

Men hur går man tillväga? Nedan presenteras sex sätt som kan komma väl till pass. I grunden behöver tillverkare omvärdera sina strategier, påskynda sin digitala transformation och främja innovation för att öka det värde som levereras till kund. Genom att kombinera innovation, spjutspetsteknik och pragmatism går det att skapa en framgångstrik strategi.

  1. Motståndskraftig och hållbar verksamhet: Tillverkare behöver utveckla skräddarsydda, innovativa lösningar för att stärka sin förmåga att bemöta global osäkerhet och klimatförändringar. Digital teknik kan leda till effektivitet och förbättringar genom data och analyser. Processoptimering och automatisering kan göra end-to-end-processer flexibla och förutsägbara. Tillgången på detaljerad data hjälper också till att uppnå hållbarhetsmål. Till exempel använder Ford Motors stordataanalys för att optimera produktionsprocesser och förutse marknadens efterfrågan, vilket gör att de kan justera tillverkningsproduktionen i realtid baserat på konsumenternas preferenser och ekonomiska parametrar.
  2. Sex strategier för tillverkare att hantera tuffa tiderResponsiva försörjningskedjor: Pandemin, geopolitiska händelser och miljöutmaningar har påverkat den utökade försörjningskedjan. Enligt vår senaste forskning har investeringar i teknik som förbättrar försörjningskedjans transparens ökat. Att integrera teknologier som digitala tvillingar, blockchain och dataanalys kan förbättra leveranskedjans flexibilitet och motståndskraft. Till exempel har Walmart implementerat blockchain-teknologi i sin livsmedelsförsörjningskedja, vilket möjliggör realtidsspårning av produkter från gård till hylla. Genom att förbättra spårbarheten och transparensen kan Walmart snabbt identifiera, anpassa sig till och åtgärda störningar i leveranskedjan, vilket säkerställer produktkvalitet och säkerhet även under ekonomisk osäkerhet.
  3. IT-OT-konvergens: Tillverkare har ofta två separata system för informationsteknologi (IT) och operativ teknologi (OT) som bygger på olika tekniker. Det finns dock en möjlighet att förnya och lära av andra industrier för att sträva mot IT/ OT-konvergens.  Detta skulle säkerställa ett enhetligt och sammanhållet system över hela tillverkningslandskapet. En sådan konvergens möjliggör innovativa affärsmodeller helt integrerade med affärssystem. och utgör ytterligare ett steg mot smart tillverkning.
  4. Nya affärsmodeller: Tillverkare måste ta till sig affärsmodellen “Servitization”. Exempel på detta är Teslas trådlösa mjukvaruuppgraderingar och Fords prenumerationsbaserade handsfree-tjänst. För att lyckas måste tillverkare utnyttja data för att säkerställa produktfunktionalitet och leverera optimala kundfördelar. Tillverkare av originalutrustning (OEM) utforskar i allt högre grad servitization och monetarisering av data som nya intäktskällor.
  5. Använd ny teknik: Många industrier, inklusive tillverkning, har snabbt antagit molnteknik och digital teknik för att optimera processer som inte längre kräver fysisk närvaro. Dessutom har framväxten av generativ AI medfört fördelar inom områden som design och utveckling, kvalitetskontroll, underhåll och automatisering av kontaktcenter. Tillverkare har också insett potentialen att utöka tjänsterna direkt till slutkonsument med hjälp av sina egna molnbaserade verktyg, samtidigt som integreringen av AR/VR-teknologier och digitala tvillingsimuleringar har underlättat säker och effektiv utbildning av arbetskraften.
  6. Uppkopplade fabriker: Internet of Things (IoT) kan öka produktiviteten, minska stilleståndstiden, möjliggöra prediktivt underhåll, eliminera kostnader och göra det möjligt för verksamheten att hantera monteringslinjer mer effektivt. Till exempel använder Siemens IoT-sensorer och automationslösningar i sina fabriker för att övervaka utrustningen, förutsäga underhållsbehov och optimera produktionseffektiviteten.
Ta beslutsamma steg framåt

Ekonomisk osäkerhet är en ofrånkomlig verklighet för tillverkare i dagens verklighet Genom att utveckla nya affärsmodeller, utnyttja digital teknik som dataanalys, IoT, blockchain, 3D-utskrift och cloud computing, samt fokusera på effektivitet och hållbarhet, kan en globalt uppkopplad tillverkningsindustri inte bara överleva utan även frodas mitt i kaoset.

Av: Arvind Pal Singh, VP, Manufacturing, Logistics, Energy and Utilities Consulting, Cognizant

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00