Företag tvingas ställa om på grund av störningar i leveranskedjan
Hem NYHETERFÖRETAGSNYHETER Allt fler företag tvingas ställa om på grund av störningar i leveranskedjan

Allt fler företag tvingas ställa om på grund av störningar i leveranskedjan

Publicerat av: Redaktionen

Två tredjedelar (66 procent) av stora företag världen över har ökat antalet varor i sina lager jämfört med tiden före pandemin och nästan ett av fem företag (18 procent) håller ett avsevärt större lager idag.

Att allt fler företag vidtar innovativa åtgärder för att hantera störningar i leveranskedjan framkommer i en ny rapport beställd av IFS, som undersökt över 1 450 seniora beslutsfattare på stora företag i Frankrike, Tyskland, Norden, USA, Storbritannien och Förenade Arabemiraten.

Rapporten visar att sju av tio företag (70 procent) också har ökat antalet leverantörer av material eller produkter, och att tre fjärdedelar (72 procent) har ökat andelen material/produkter som de köper från inhemska leverantörer, som ytterligare följder av störningarna i leveranskedjan.

Risk för ökat slöseri inom leveranskedjan
Dessa åtgärder kommer sannolikt att resultera i större komplexitet och mer svinn i leveranskedjan. Detta på grund av att vi befinner oss i en tid av ökade regulatoriska krav (15 procent av respondenterna anger att dessa är den främsta anledningen till deras nuvarande verksamhetsstörningar), och att en cirkulär ekonomi kan göra hantering av leveranskedjan än mer komplex. Positivt är dock att 93 procent av respondenterna uppger att deras organisation antingen redan implementerat cirkulära ekonomiska principer eller planerar att göra det i framtiden.

Företag tvingas ställa om på grund av störningar i leveranskedjanMånga företag står dock inför utmaningar när det gäller att uppnå sina cirkulära ekonomiska mål. Cirka 60 procent av respondenterna säger att de är på väg att nå sina mål; att målen fortfarande utvecklas; att de fortfarande planerar sina program; eller har lagt sina mål på is.

Även bland de respondenter som redan arbetar i enlighet med cirkulära ekonomiska principer ansåg 23 procent att deras kunders förväntningar på resultatet av den cirkulära ekonomin antingen inte hade någon inverkan alls på kundupplevelsen eller påverkade den negativt.

Detta samtidigt som de ansåg att fördelarna med cirkulär ekonomi, och sättet den kommer att ge en bättre kundupplevelse, sannolikt kommer att bli tydligare med tiden.

Fler tar hem sin försörjningskedja
Undersökningen visar att många stora företag hittills använt innovativa sätt för att förändra sin leveranskedja så att risken för störningar minskar. Bland vidtagna åtgärder finns: att hämta hem hanteringen av försörjningskedjan för att trygga den; hålla ett större lager för att säkerställa att kundernas efterfrågan alltid kan mötas och öka antalet leverantörer för att minska risken för missnöjda kunder.

– Stora företag kommer sannolikt att dra på sig mycket högre kostnader och andra negativa ekonomiska konsekvenser på grund av de åtgärder de vidtar för att mildra störningarna i försörjningskedjan, säger Maggie Slowic, Global Industry Director Manufacturing på IFS. Att ta hem fler delar av leveranskedjan kommer ofta leda till att man måste investera i dyrare råvaror eller produktkomponenter, samtidigt som inflationen ökar, dessutom binds betydande tillgångar upp i de stora lagren, tillgångar som annars kunde ”jobba” för företaget.

Brist på kunnig personal och situationsanpassade processer
Trots de långsiktiga fördelarna med en cirkulär ekonomi ställer omställningen mot cirkulära principer till problem för många stora företag. Särskilt problematiskt blir det om deras digitala verktyg och processer inte är utformade för att minska avfall och hantera återanvändning och återvinning av material. Att dessutom behöva hantera andra makroekonomiska störningar, från covid-19 till kriget i Ukraina, adderar till utmaningarna.

Samtidigt visar undersökningen att många stora företag lider av personalbrist. 65 procent av respondenterna säger att deras verksamheter har utmaningar med att tillsätta lediga tjänster, (den främsta orsaken är brist på kvalificerade och kunniga sökande), och 39 procent tror att kompetensbrist inom deras verksamhet kommer att pågå längre än till slutet av 2022.

– Företag måste snarast hitta en lösning som kan hjälpa dem att hantera dessa störningar, som dessutom eskalerar ytterligare på grund av prisvolatiliteten och övergången till en cirkulär ekonomi, och ta itu med dagens komplexa leveranskedjor, fortsätter Maggie Slowic. För att göra detta, samtidigt som de har personalbrist, kommer innebära att företag i slutändan behöver investera i teknik som ger agil och snabb tillgång till information som de behöver för att bättre kunna förutse kundernas efterfrågan. Genom att redan nu ta itu med detta på ett effektivt sätt som inte ökar kostnaderna, kommer de att vara i en utmärkt position för att inte bara överleva utan också växa långt in i framtiden.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00